Silne odbicie wzrostu PKB w Europie w drugim kwartale pokazuje, że istnieje duże pole do wzrostu w sektorach najbardziej narażonych na ograniczenia Covid-19. Spodziewamy się, że uwolniony stłumiony popyt pobudzi te sektory do 2021 r., zwłaszcza w Hiszpanii, Francji i Belgii. Jednym z głównych motorów stłumionego popytu, a co za tym idzie wzrostu konsumpcji, będzie odbicie zaufania konsumentów powyżej poziomów sprzed kryzysu, zwłaszcza w kontekście znacząco wysokich oszczędności gospodarstw domowych. Kilka modeli pokazuje, że zaufanie konsumentów może być dobrym prognostykiem konsumpcji w USA i strefie euro, a wcześniej stwierdziliśmy, że powrót zaufania konsumentów do poziomów sprzed Covid-19 wyjaśniałby nawet jedną trzecią wzrostu konsumpcji we Francji w 2021 r. Nasza rozszerzona analiza ilościowa potwierdza również moc predykcyjną zaufania gospodarstw domowych dla wzrostu konsumpcji w Belgii, Niemczech, Hiszpanii i we Włoszech.
Po wielkim ponownym otwarciu w II kwartale 2021 r. zaufanie konsumentów wzrosło znacznie powyżej poziomów sprzed kryzysu (+21%) w Belgii, ale także we Włoszech (+8%) i Niemczech (+4). W Hiszpanii i Francji wskaźnik powrócił dopiero do poziomu sprzed Covid-19, sygnalizując bardziej umiarkowany wzrost konsumpcji. W porównaniu z historycznymi maksimami, poziomy zaufania we Francji i Holandii są w rzeczywistości znacznie poniżej historycznych szczytów (odpowiednio 25% i 20%), co wskazuje na duży potencjał dalszego wzrostu zaufania.
W tym kontekście sektory zakwaterowania i usług gastronomicznych (2,7% europejskiego PKB) wykazują duży potencjał do nadrobienia zaległości w lecie 2021 r. sektor mieszkaniowy (1,8% wydatków na konsumpcję końcową europejskich gospodarstw domowych) odnotowuje w II połowie 2021 r. znaczne ożywienie wraz ze stopniowym znoszeniem ograniczeń. Rzeczywiście, sezon letni stanowi 30-50% rocznych obrotów w krajach takich jak Francja, Włochy i Hiszpania. Podobnie restauracje, kawiarnie i bary już w drugiej połowie 2021 r. zaczęły odnotowywać silne ożywienie aktywności, napędzane rosnącym apetytem konsumentów na usługi gastronomiczne, których od dawna byli pozbawieni, a w mniejszym stopniu na duże wydarzenia sportowe (Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, Igrzyska Olimpijskie w Tokio).