Jaki jest roczny koszt utrzymania samochodu?

Porada ubezpieczeniowa dla kierowcy  | czas czytania 2 min 
Według danych Eurostatu za 2016 rok na 1000 mieszkańców Polski przypada obecnie 571 samochodów, co plasuje nas na 6. pozycji w Unii Europejskiej, a sam wynik jest powyżej europejskiej średniej. Gorzej już jednak sytuacja wygląda, jeśli weźmiemy pod uwagę średni wiek samochodów, którymi jeżdżą Polacy, co zresztą ma istotny wpływ na roczne koszty użytkowania samochodów. Ile wynosi taki roczny koszt utrzymania auta?[1]

Rok 2018 był rekordowy pod względem liczby zakupionych przez Polaków nowych samochodów – sprzedano aż 600 tysięcy takich pojazdów.[2] Nie zmienia to jednak faktu, że tak jak podaje Samar – Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego – 40 proc. aut w Polsce stanowią samochody mające od 10 do 20 lat. Co więcej, co trzeci ma powyżej 20 lat. Fakt, że Polacy jeżdżą stosunkowo starymi samochodami, ma również wpływ na koszty ich utrzymania.

W naszej analizie jednak nie weźmiemy pod uwagę kosztów niezbędnych napraw, gdyż te wyglądają w przypadku każdego samochodu inaczej, podobnie ich koszt może być bardzo zróżnicowany. Poniżej przedstawiamy wydatki, z których większość dotyczy prawie każdego kierowcy.

  •  Komunikacyjne ubezpieczenie OC  – obowiązkowa polisa OC to koszt, który dotyczy, każdego posiadacza pojazdu mechanicznego w Polsce. Minimalny roczny koszt polisy to kilkaset złotych, jednak czynników, które mają na niego wpływ, jest wiele. Przy kalkulacji ceny za polisę bierzemy pod uwagę m.in.  przebieg ubezpieczenia, twój wiek, to, jak długo masz prawo jazdy, czy to, jaki samochód ubezpieczasz. Co się dzieje w sytuacji, kiedy nie kupisz polisy OC? Grożą ci kary ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, które pojawiają się nawet za jeden dzień przerwy ochrony ubezpieczeniowej!
  • Przegląd techniczny – przegląd ten kosztuje 162 zł w przypadku samochodu z instalacją LPG i 99 zł w przypadku pozostałych aut (1 zł to opłata ewidencyjna). W przypadku nowych samochodów przeglądu należy dokonać przed upływem 3 lat od momentu zakupu, kolejnego po 2 latach, a dalej już co rok. Przeglądu samochodów zabytkowych dokonuje się raz – przed rejestracją. W przypadku pozostałych pojazdów przeglądu należy dokonywać co rok. Jeśli badanie techniczne wykonasz po 45 dniach od terminu, to zapłacisz o 50 proc. więcej. Kara za jazdę bez ważnego badania technicznego wynosi 500 zł, a dodatkowo zatrzymywany jest dowód rejestracyjny.[3]
  • Paliwo – według badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank w 2016 roku co drugi polski kierowca wydaje na benzynę nie więcej niż 300 zł miesięcznie. Natomiast 71 proc. uczestników badania przyznało, że nie wydaje na paliwo więcej niż 500 zł miesięcznie.[4] Wynika z tego, że dla tych 71 proc. kierowców roczne wydatki na paliwo nie przekroczą 6 tysięcy złotych.
  • Wymiana opon – oczywiście najpierw należy zakupić dwa zestawy opon, tj. letnie i zimowe. Wprawdzie w Polsce takiego obowiązku nie ma, ale statystyki jasno pokazują, że Polacy zwracają na to uwagę. Z analiz przeprowadzonych przez Ośrodek Badań Opinii Adama Kowalskiego OBOAK wynika, że 94 proc. właścicieli aut korzysta zimą z opon zimowych. Koszt dwóch zestawów opon zależy od wielu czynników, jednak przeciętnie zapłacisz za nie od 800 do 3000 tysięcy złotych. W przypadku znanych marek te koszty mogą być zdecydowanie wyższe.[5] Natomiast koszt wymiany opon to przeciętnie od 100 do 300 zł.
  • Serwis klimatyzacji – klimatyzacja od bardzo dawna jest jednym ze standardowych elementów wyposażenia samochodu. Każdego roku musisz udać się na jej serwis, aby uzupełnić czynnik i przeprowadzić odgrzybianie ozonem. Koszt uzależniony jest od miasta i warsztatu, a przeciętnie wyniesie od 80 do 150 zł.
  • Wymiana oleju i filtra – zazwyczaj polecana jest wymiana co 10-15 tysięcy kilometrów. Koszt oleju, wymiany filtra i samej usługi to około 200-300 zł. Oczywiście częstość takiej wymiany zależy od tego, ile pokonujesz kilometrów rocznie.
  • Mycie samochodu – korzystanie z myjni samochodowej nie jest wysokim kosztem, szczególnie jeśli zdecydujesz się na myjnię samoobsługową. Wtedy możesz doprowadzić swoje auto do czystości nawet kosztem 10 zł. Natomiast kilka razy więcej zapłacisz na myjni, gdzie wszystko zostanie wykonane za ciebie – ok 50 zł . Biorąc pod uwagę, że z takiej usługi skorzystasz 2 razy w miesiącu, będzie cię to kosztować rocznie od 240 zł do nawet ponad 1000 zł.
Powyżej wymieniliśmy koszty, które dotyczą prawie wszystkich właścicieli samochodów. Do nich należy doliczyć koszty niezbędnych napraw, zakupu dodatkowego wyposażenia czy ewentualne dobrowolne ubezpieczenia, takie jak  autocasco,  assistance czy  NNW. Wiele zależy po prostu od tego, jak intensywnie jest eksploatowany twój samochód.
Opłata za połączenie telefoniczne zgodna z taryfą danego operatora

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Rodziny Hiszpańskich 1, 02-685 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.