Powódź wywołana przez niż „Bernd” zniszczyła część Niemiec, Belgii i Holandii. Trzy miesiące po katastrofie infrastruktura na zalanych terenach jest w dalszym ciągu zrujnowana, a ludzie z trudem radzą sobie z jej skutkami. Niestety, powódź ta jest tylko jedną z serii tegorocznych klęsk żywiołowych, podkreślającą potrzebę aktywnego przeciwdziałania zmianom klimatu i znalezienia nowych sposobów ochrony obywateli.

Niskociśnieniowy układ pogodowy „Bernd” spowodował obfite opady deszczu we wschodniej Belgii i zachodnich Niemczech między 13 a 18 lipca 2021 r. W ciągu 24 godzin na tych obszarach spadło tyle deszczu, ile zwykle spada w ciągu miesiąca. Zginęło ponad 220 osób.

Obrazy katastrofy spowodowanej przez ulewne deszcze są wciąż świeże w pamięci ludzi: strumienie zamieniły się w rwące rzeki, zmiatając z powierzchni ziemi samochody, a nawet domy. Zniszczone zostały drogi, mosty i inna niezbędna infrastruktura. Ulewne deszcze spowodowały masowe osunięcia ziemi, z których jedno było tak silne, że zmiotło nawet część zabytkowego zamku w Erftstadt koło Kolonii. Według szacunków do Allianz wpłynęło łącznie około 25.000 roszczeń.

mówi Jochen Haug, członek zarządu Allianz Versicherungs-AG odpowiedzialny za roszczenia.
System niskiego ciśnienia „Bernd” spowodował poważniejsze szkody w domach, firmach i samochodach, niż pierwotnie szacowaliśmy. Na przykład znacznie więcej domów uległo całkowitemu zniszczeniu niż w przypadku porównywalnych katastrof naturalnych. To samo dotyczyło ubezpieczonych pojazdów. Ważne było dla nas, aby w tej ekstremalnej sytuacji pomóc naszym klientom tak szybko, jak to możliwe. W ciągu pierwszych czterech tygodni wypłaciliśmy naszym klientom 112 milionów euro
W Niemczech około 300 ekspertów ds. roszczeń Allianz i zewnętrznych usługodawców na zlecenie firmy było na miejscu, aby ocenić szkody. Wspierało ich około 1100 pracowników Allianz, którzy rejestrowali roszczenia i organizowali wypłaty dla klientów i firm naprawczych.
Ponadto przetransportowaliśmy już dla naszych klientów około 100 generatorów awaryjnych i 1.000 urządzeń osuszających na tereny dotknięte klęską żywiołową oraz zleciliśmy pracę około 250 firmom osuszającym
Zaliczki w wysokości do 10.000 euro zostały wypłacone klientom w przypadku szkód w budynkach lub mieniu domowym w procesie uproszczonym, nawet jeśli roszczenia zostały zgłoszone przez telefon. 
Chcieliśmy umożliwić poszkodowanym dalszą działalność. Większość z nich nie mogła uratować swoich rzeczy i musiała ponownie kupić nawet najbardziej podstawowe rzeczy. Wszystko przepadło, od szczoteczek do zębów po ubrania.
mówi Haug
Jak zaspokoić roszczenia, gdy dom został całkowicie zmyty, a klient nie ma nic do pokazania? 
W przypadku budynków jako dowód używaliśmy oficjalnych dokumentów, takich jak plan katastralny lub księga wieczysta, a także zdjęć z Google Maps. W przypadku artykułów gospodarstwa domowego wiarygodne zdjęcia wystarczyły nam do oszacowania szkody i dokonania płatności.
Haug osobiście zapoznał się z sytuacją na miejscu w Eschweiler:
Nawet dziewięć tygodni po powodzi walka z jej skutkami była jeszcze daleka od zakończenia. Klienci informowali, że szczególnie dzieci nadal przeżywają traumę. Niektóre zaczynają płakać w szkole, gdy na dworze pada deszcz
Wielu mieszkańców Eschweiler mieszka od czasu katastrofy w domach letniskowych lub u krewnych. Musi upłynąć trochę czasu, zanim będą mogli ponownie wprowadzić się do własnych domów i mieszkań. Niektórzy klienci nie chcą wracać do swoich domów, ponieważ przeżycia były dla nich zbyt traumatyczne.
Zaspokojenie roszczeń będzie nas zajmować jeszcze przez kilka lat, ponieważ prawdziwa odbudowa może nastąpić dopiero po odtworzeniu podstawowej infrastruktury
mówi Haug
Zalane linie produkcyjne, uszkodzone towary w supermarketach, zniszczona infrastruktura publiczna dla transportu i telekomunikacji: Oprócz prywatnych gospodarstw domowych wiele mniejszych i większych firm poniosło szkody majątkowe i straty związane z przerwaniem działalności gospodarczej. Większość naszych klientów nie działa lub działa częściowo. Przywrócenie pełnej zdolności operacyjnej potrwa wiele miesięcy.
W wyniku zmian klimatycznych takie zdarzenia jak lipcowa powódź będą prawdopodobnie występować częściej. Katherine Wenigmann, ekspert ds. ryzyka katastrof naturalnych (NatCat) w Allianz Re, uważa, że sytuacja będzie się nadal pogarszać. 
Wiemy, że cieplejsza atmosfera może zatrzymać więcej pary wodnej i że intensywne opady będą występować częściej. Z każdym stopniem Celsjusza ocieplenia, atmosfera może zatrzymać około 7 procent więcej wilgoci, co może skutkować wzrostem ilości opadów. 
mówi Haug
Według najnowszych badań, zmiany klimatyczne mogą spowodować, że niektóre układy niskiego ciśnienia zatrzymają się i pozostaną nad danym regionem, powodując duże ilości opadów w stosunkowo krótkim okresie Tak jak to miało miejsce w przypadku ulewnych deszczy spowodowanych przez niż „Bernd”
Ofiary powodzi błyskawicznych spowodowanych ulewnymi deszczami na potokach mają często wyższe straty powodziowe niż klienci mieszkający nad większymi rzekami. Jednym z powodów jest to, że powodzie błyskawiczne są dla nas zaskoczeniem. Trudno jest również przewidzieć, gdzie dokładnie wystąpi taka powódź. Analiza wydarzeń historycznych pokazuje, że około 50 procent roszczeń z tytułu powodzi ma miejsce poza wyznaczonym obszarem zalewowym rzeki.
Dotyczy to zarówno klientów prywatnych, jak i przemysłowych. Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), ubezpieczyciel przemysłowy grupy, również zaobserwował straty poza mapowanymi obszarami zalewowymi rzek. Straty te są często wyższe. Thomas Heintz, konsultant ds. ryzyka majątkowego w AGCS, zaleca, aby firmy przygotowały się na takie zdarzenia naturalne za pomocą planu awaryjnego na wypadek powodzi lub planu ciągłości działania, aby zmniejszyć potencjalne straty.
Obecne wydarzenia pokazują, jak ważne jest, aby myśleć również o ciągłości działania.
Przedsiębiorstwa są generalnie lepiej ubezpieczone od zagrożeń naturalnych niż gospodarstwa domowe - w Niemczech, na przykład, tylko około 46 procent gospodarstw domowych jest ubezpieczonych od powodzi i ulewnych deszczy. 
Tradycyjne ubezpieczenia majątkowe dla firm zazwyczaj obejmują ochronę przed zagrożeniami naturalnymi. Jako ubezpieczyciel musimy spodziewać się rosnącej ekspozycji na powodzie w przyszłości, zwłaszcza po ulewnych deszczach. Spodziewamy się również, że będzie to miało wpływ na alokację pojemności. Klienci, którzy przekonają nas, że mają odpowiednie koncepcje zarządzania ryzykiem, będą mieli przewagę przy zakupie ochrony ubezpieczeniowej.
wyjaśnia Jürgen Wiemann, Regionalny Dyrektor Działu Ubezpieczeń Majątkowych w AGCS w Niemczech
Lipcowa powódź jest często porównywana do powodzi na Łabie z 2002 roku. Czy to porównanie jest uzasadnione? 
Każda powódź jest inna i niepowtarzalna. Powódź na Łabie miała miejsce w ciągu kilku dni i wzdłuż głównej rzeki, więc było więcej czasu na przygotowanie i skuteczniejsze ostrzeżenia. Z tego powodu w wyniku powodzi na Łabie zginęło mniej osób. Z kolei niż Bernd niestety zaskoczył większość mieszkańców.
wyjaśnia Wiemann

Grupa Allianz mierzy się obecnie z roszczeniami w wysokości 1,1 mld euro brutto za lipcowe szkody powodziowe, na terenie Niemiec, Belgii i Holandii. Obejmuje to roszczenia klientów przemysłowych AGCS. Największa część tej kwoty, około 700 milionów euro brutto, została zarezerwowana przez Allianz dla jego ubezpieczonych klientów w Niemczech. AGCS spodziewa się wypłat roszczeń w wysokości ponad 100 mln euro dla poszkodowanych firm w zachodnich Niemczech i krajach Beneluksu.

Dla porównania, Allianz wypłacił 917 mln euro za powódź na Łabie w 2002 roku. Jeśli uwzględni się wzrost cen, wartość ta wyniosłaby dziś 1,76 mld euro.

Tak więc w zależności od tego, jaką wartość przyjmiemy dla powodzi z 2002 r., wartość ówczesną czy obecną, Ilse czy Bernd jest jak dotąd największym wydarzeniem w całej historii Allianz.
mówi Thorsten Fromhold, Head of Portfolio Management & Retrocession w Allianz Re.

Grupa Allianz mierzy się obecnie z roszczeniami w wysokości 1,1 mld euro brutto za lipcowe szkody powodziowe, na terenie Niemiec, Belgii i Holandii. Obejmuje to roszczenia klientów przemysłowych AGCS. Największa część tej kwoty, około 700 milionów euro brutto, została zarezerwowana przez Allianz dla jego ubezpieczonych klientów w Niemczech. AGCS spodziewa się wypłat roszczeń w wysokości ponad 100 mln euro dla poszkodowanych firm w zachodnich Niemczech i krajach Beneluksu.

Dla porównania - Allianz wypłacił 917 mln euro za powódź na Łabie w 2002 roku. Jeśli uwzględni się wzrost cen, wartość ta wyniosłaby dziś 1,76 mld euro.

Lipcowa powódź była tylko jedną z wielu katastrof naturalnych w tym roku. Na całym świecie wystąpiły różne ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak silny grad nad Europą w czerwcu czy fala upałów w USA. Mimo że podejmowane są wysiłki na rzecz ograniczenia globalnego ocieplenia, nie ma natychmiastowych rozwiązań dla tych klęsk żywiołowych. To, co może pomóc, to przygotowanie do lepszego radzenia sobie z nimi i zminimalizowania strat w ludziach i mieniu. 
Potrzebne jest wsparcie polityczne, szczególnie w odniesieniu do ryzyka ulewnych deszczy i powodzi. Główną rolę odgrywają tu surowe ograniczenia budowlane na terenach zalewowych, a także ochrona przeciwpowodziowa i zarządzanie dorzeczami rzek.
mówi Klaus-Peter Roehler,
członek zarządu Allianz SE odpowiedzialny za ubezpieczenia w krajach niemieckojęzycznych i Europie Środkowo-Wschodniej.
Co do roli ubezpieczycieli, dodaje: 
Chcemy zapewnić, żeby jak najwięcej osób było objętych ubezpieczeniem w przypadku wystąpienia szkody. Dlatego też my w Niemczech musimy współpracować z politykami, aby zdecydowanie promować ubezpieczenia od zagrożeń naturalnych dla właścicieli nieruchomości. W końcu szkody spowodowane przez ulewne deszcze mogą zdarzyć się wszędzie. Wymaga to wspólnego wysiłku ze strony państwa, przemysłu i osób prywatnych. Realne rozwiązanie będzie musiało zawierać takie elementy, jak indywidualna prewencja, intensywna ochrona przeciwpowodziowa, ponowne przemyślenie planowania budowlanego i przestrzennego, systemy ostrzegawcze i ratunkowe, rozwiązania ubezpieczeniowe dla ogółu społeczeństwa i ich przystępność, a także, jeśli to konieczne, udziały własne dla indywidualnych środków ostrożności.
Ubezpieczasz w Allianz swoją firmę. Możesz skoncentrować się na swojej działalności, klientach i celach.
My dołożymy starań, aby pomóc Ci załatwiać sprawy związane z ubezpieczeniami – szybko i wygodnie - przez internet.
Wypełnij i wyślij formularz. Powiadomimy Cię o załatwionej sprawie.

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla tej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów), w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń Allianz Życie Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń Allianz Życie Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000002561, NIP 5260209975, REGON 010587003, wysokość kapitału zakładowego 95 480 000 zł wpłacony w całości. Tu znajdziesz pełne dane o spółce.