Hybryda, diesel, gaz czy benzyna

Hybryda, diesel, gaz czy benzyna – co wybrać?

Porada ubezpieczeniowa dla kierowcy
Planujesz kupić samochód i zastanawiasz się, z jakim wydatkiem wiąże się jego eksploatacja? O przyszłych kosztach użytkowania pojazdu decyduje m.in. rodzaj napędu, na jaki się zdecydujesz. Polacy od lat chętnie inwestują w instalacje LPG w autach albo wybierają pojazdy, które mają ją już zainstalowaną. Część woli jednak tzw. benzyniaki i diesle, a obecnie mają jeszcze do wyboru hybrydy i samochody elektryczne. Który napęd wybrać?

Nasze wybory się zmieniają. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) zaprezentowało wyniki sprzedaży nowych aut za styczeń 2023 roku. Liczba rejestracji zwiększyła się o 11,3% w stosunku do tego samego miesiąca ubiegłego roku, co oznacza, że na drogi wyjechało ponad 6 tys. pojazdów więcej. Hybryda czy benzyna? Na jaki napęd częściej decydują się Polacy?

Nadal dominują auta z silnikami benzynowymi, które miały w styczniu 2023 roku 44,6% udziału w rynku. Drugim najchętniej wybieranym napędem były klasyczne hybrydy (HEV) z udziałem 38,4%. Niewielkim zainteresowaniem cieszą się natomiast auta z silnikiem Diesla wybrane przez 9,3% klientów. Pojazd elektryczny zdecydowało się kupić 3 razy mniej zamawiających, a hybrydę z możliwością ładowania z gniazdka – 4 razy mniej[1].

Widać spadek zainteresowania chętnie wybieranymi przez lata dieslami wśród osób kupujących auto z salonu (inaczej jest na rynku wtórnym samochodów). Preferencje we wszystkich krajach Unii Europejskiej są podobne. Czym się różni diesel od benzyny? Co przemawia za pierwszym napędem, a co za drugim?

 

[1] https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/sprzedaz-samochodow-wreszcie-odbija-sie-z-dolka-kroluje-jedna-marka-dane/rj52e6q

Rodzaj napędu wpływa na cenę samochodu, awaryjność oraz koszt naprawy. Czym się różni benzyna od diesla? Jeśli chcesz kupić auto, sprawdź konkretne pojazdy. Są jednak pewne cechy, które charakteryzują poszczególne napędy. Główna różnica tkwi w tym, jak mieszanka paliwowo-powietrzna ulega zapłonowi.

W przypadku auta na benzynę w układzie zapłonowym znajdują się świece, które generują iskrę, a ta przekłada się na zapłon. W dieslach dzieje się to samoczynnie. W silniku dochodzi do sprężenia powietrza do takiego stopnia, że wysokość jego temperatury doprowadza do samoczynnego zapłonu. Mieszanka ulega zapłonowi po wtryśnięciu dawki paliwa.

Czym różni się diesel od benzyny jeśli chodzi o wady i zalety każdego z tych napędów? 

Samochody z silnikiem Diesla zazwyczaj:

  • są droższe niż benzynowe,
  • częściej ulegają awariom,
  • oznaczają wyższe koszty naprawy,
  • pracują głośniej,
  • mają bardziej skomplikowaną budowę,
  • emitują więcej tlenków azotu i cząstek stałych.

Z drugiej strony diesel lepiej radzi sobie w pracy pod dużym obciążeniem i zużywa mniej paliwa.

Który z tych napędów wybrać? Jeżeli jeździsz głównie po mieście i nie pokonujesz bardzo dużej liczby kilometrów, weź pod uwagę auto z silnikiem benzynowym. Mniej zapłacisz za pojazd o podobnych parametrach, a naprawy będą wiązać się z niższymi kosztami. Jeśli jeździsz dużo i głównie poza miastem, lepszym wyborem może być diesel. Każdy zakup trzeba jednak analizować indywidualnie – weź pod uwagę swoje oczekiwania, parametry pojazdu, cenę.

Uwaga: z czasem w polskich miastach będzie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Przykładowo, od 1 lipca 2024 roku do Krakowa będą wjeżdżać wyłącznie samochody, które spełnią normy Euro 3 dla benzyny oraz Euro 5 dla diesli. Chodzi tutaj przede wszystkim o ograniczenie emisji spalin. Z czasem wjazd do miasta starymi autami z silnikiem Diesla lub benzynowym będzie niemożliwy[1].

Główny Urząd Statystyczny szacuje, że w 2021 roku po polskich drogach jeździło prawie 3,4 mln aut zasilanych gazem LPG[1]. Kierowcy stawiają na nie głównie z uwagi na oszczędności. Szybkość zwrotu z inwestycji zależy od aktualnych cen paliwa, kosztu instalacji, a także liczby pokonywanych kilometrów.

Kierowcom, którzy pokonują rocznie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, zakup zwróci się szybciej niż w rok. Auta z LPG generują mniejszą ilość spalin niż benzynowe i diesle, a zużycie paliwa wynosi przeważnie o 10-20% więcej niż w tych pojazdach.

Wadą aut z instalacją LPG są obowiązkowe, coroczne badania techniczne bez względu na wiek pojazdu. Płaci się za nie więcej niż w przypadku aut benzynowych i diesli – 162 zł. Auto na gaz to doskonały wybór, jeśli zależy Ci na niskich kosztach paliwa. Im więcej jeździsz, tym więcej zaoszczędzisz.

To nie koniec możliwości. Do dylematów osób, które kupują dziś samochody, doszło pytanie: Hybryda czy benzyna? Kolejną opcję stanowi elektryk. Jakie auto wybrać? Zobaczmy, co zyskujesz wybierając samochód hybrydowy, a jakie argumenty przemawiają za elektrycznym. 

Popularność tych pojazdów rośnie z roku na rok. Hybryda korzysta z napędu spalinowego i elektrycznego. Elektryk ma wyłącznie napęd elektryczny. Które z tych aut wybrać? Hybrydę czy elektryka?

Możesz się spotkać z różnymi opiniami. Często specjaliści polecają jako rozwiązania optymalne hybrydę plug-in, której baterię możesz ładować. To pozwala jeździć na napędzie elektrycznym, a kiedy prąd się kończy, możesz kontynuować podróż na napędzie spalinowym.

Zwolennicy tego rozwiązania twierdzą, że to optymalny wybór do momentu, w którym infrastruktura do ładowania aut elektrycznych nie rozwinie się dostatecznie. Jeśli masz elektryka z małym zasięgiem, musisz często stawać na stacji. Możesz mieć problem ze znalezieniem wolnych, a samo ładowanie trwa zazwyczaj kilkadziesiąt minut. Jak długo konkretnie? Ile kosztuje ładowanie i eksploatacja samochodu elektrycznego? Sprawdź to w naszym artykule.

Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, według stanu na lipiec 2023 roku w Polsce działało blisko 3 tys. stacji ładowania, a po drogach jeździło prawie 83 tys. aut z napędem elektrycznym. Licz się z tym, że jako posiadacz elektryka musisz planować podróż, biorąc pod uwagę lokalizacje punktów ładowania. Problem znika, jeśli posiadasz auto z dużym zasięgiem. 

Samochody elektryczne mają określony zasięg. Im dłuższy dystans możesz pokonać bez ładowania, tym przeważnie więcej kosztuje auto. Elektryk ma prostszą konstrukcję i większy zasięg na prądzie niż hybryda plug-in. Jeśli jeździsz takim samochodem, możesz również korzystać z przywilejów. Należą do nich m.in. możliwość jazdy buspasem i bezpłatne parkowanie w gminnych i miejskich strefach płatnych na drogach publicznych.

Do wad elektryków zaliczają się natomiast długi czas ładowania i wysokie ceny. Hybrydy plug-in są tańsze i mają większy zasięg, dzięki silnikom elektrycznemu i spalinowemu. Podwójny napęd daje lepsze przyspieszenie. Są jednak droższe niż auta spalinowe i inne typy hybryd. Przeważnie akumulatory takich aut szybciej tracą wydajność niż w przypadku elektryków. Poza tym właściciele hybryd nie mają takich przywilejów, co posiadacze aut na prąd.

Hybryda plug-in – ile kosztuje ubezpieczenie OC i AC? To zależy od wielu czynników, ale przeważnie składka wynosi więcej niż w przypadku auta elektrycznego przy kalkulacji dla tego samego kierowcy. OC dla elektryka może kosztować mniej niż dla pojazdu spalinowego. Natomiast, jeśli chodzi o ubezpieczenie samochodu AC, wydatek jest często większy z uwagi na wyższą wartość pojazdu. Aby wyliczyć stawkę dla konkretnego pojazdu, skorzystaj z naszego kalkulatora. 

Źródło:

[2] https://www.krakow.pl/aktualnosci/267746,1912,komunikat,strefa_czystego_transportu___kogo_zapisy_nie_beda_dotyczyc_.html

[3] https://www.bankier.pl/moto/auta-z-lpg-wyprzedzone-przez-elektryki-13031/

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.

Artykuły mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one porady prawnej, finansowej, motoryzacyjnej czy medycznej. Zalecenia zmieniają się, dlatego możemy zapewnić o aktualności tekstów jedynie w dniu publikacji. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do edycji, uzupełnienia zawartości i usuwania treści ze strony.