Możesz złożyć wniosek, jeśli:
- wcześniej nie otrzymaliśmy Twojego zgłoszenia inną drogą
- jesteś dla zmarłego członka Funduszu jedną z wymienionych niżej osób:
- małżonkiem
- byłym małżonkiem
- osobą uprawnioną (wskazaną przez członka Funduszu)
- spadkobiercą
- jako przedstawiciel ustawowy reprezentujesz małoletnią osobę uprawnioną lub małoletniego spadkobiercę
Jako pełnomocnik lub przedstawiciel ustawowy pełnoletniej osoby, która ubiega się o wypłatę po śmierci członka Funduszu, możesz nam złożyć wyłącznie wniosek papierowy.
Wyślij nam dokumenty na adres:
Allianz Polska OFE
skrytka pocztowa nr 4
02-696 Warszawa 113
Jeśli chcesz złożyć wniosek elektronicznie, to będzie oznaczało, że zgadzasz się na kontakt elektroniczny z naszej strony.
W tym celu podaj we wniosku swój adres e-mail i numer telefonu komórkowego (polskiego) – będzie nam potrzebny, aby przesłać Ci SMS z hasłem do otwarcia plików przesyłanych e-mailem. W sprawie Twojego wniosku możemy się też kontaktować z Tobą listownie, jeśli zajdzie konieczność wyjaśnienia niezgodności pomiędzy wnioskiem, a danymi lub dokumentami posiadanymi już przez nas lub gdy okoliczności sprawy będą wymagały dodatkowych wyjaśnień. Dlatego podaj nam również swój adres korespondencyjny.
Złóż wniosek papierowy, jeśli:
- jeśli chcesz, abyśmy w sprawie Twojego wniosku kontaktowali się z Tobą wyłącznie listownie
- lub nie posiadasz polskiego numeru telefonu komórkowego
Allianz Polska OFE
skrytka pocztowa nr 4
02-696 Warszawa 113
Aby złożyć wniosek, musisz podać wszystkie dane oraz dodać wszystkie dokumenty wymagane dla określonej roli (tytułu ubiegania się o wypłatę). Dlatego wcześniej upewnij się, że masz dokumenty i informacje, o które będziemy prosić we wniosku – ich zakres jest zależny od wskazanej przez Ciebie roli (tytułu ubiegania się o wypłatę).
Jeśli w trakcie składania wniosku okaże się, że jednak nie masz jakiegoś dokumentu lub informacji, możesz zapisać wniosek na później i uzupełnić je w terminie 30 dni. W sytuacji, gdy zapiszesz swój wniosek, otrzymasz od nas e-mail z linkiem do niego.
Jak złożyć wniosek w 5 krokach
Wniosek – kolejne kroki
-
Regulamin
-
Tożsamość
-
Dane do wniosku
-
Dokumenty
-
Potwierdzenie
Akceptacja regulaminu
Potwierdzenie tożsamości
Najpierw poprosimy Cię o potwierdzenie Twojej tożsamości z wykorzystaniem Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej. Zrobisz to dokładnie w taki sposób, jak w przypadku cyfrowych usług publicznych.
Podaj swoje imię, nazwisko i numer PESEL, a następnie uwierzytelnij się za pomocą:
- aplikacji mObywatel (potrzebujesz w tym celu profilu zaufanego – jeśli nie masz możesz go łatwo utworzyć – sprawdź na https://pz.gov.pl )
- e-Dowodu (dla posiadaczy dowodu osobistego z warstwą elektroniczną) – potrzebujesz w tym celu aplikacji eDO App lub komputera z czytnikiem do e-Dowodu i oprogramowaniem do obsługi e-dowodu. Ta metoda wymaga podania numeru CAN oraz PIN.
Dzięki temu, że potwierdzisz swoją tożsamość w ten sposób, nie poprosimy Cię o kopię dokumentu tożsamości.
Wpisanie danych
- imię i nazwisko
- numer PESEL (zamiast numeru PESEL możesz podać numer rachunku w Funduszu i datę urodzenia)
- data śmierci
- stan cywilny (w chwili śmierci)
Część Twoich danych zaczytamy do wniosku automatycznie w związku z potwierdzeniem Twojej tożsamości z wykorzystaniem Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej – tych danych nie można zmienić (imię, nazwisko, numer PESEL i data urodzenia). Poprosimy Cię o uzupełnienie następujących informacji:
- drugie imię (jeśli posiadasz)
- adres e-mail
- polski numer telefonu komórkowego
- adres zamieszkania
Poprosimy Cię o wskazanie tytułu, z którego ubiegasz się o wypłatę. Jeśli ubiegasz się o wypłatę z kilku tytułów, zaznacz wszystkie swoje role na jednym wniosku. Dla każdej z ról wymagamy podania dodatkowych danych.
Sprawdź, jakich dodatkowych danych wymagamy w zależności od wskazanej roli.
Wymagane dokumenty
- Dokumenty powinny być w formacie PDF, JPG, PNG lub TIFF.
- Pliki nie mogą przekraczać 5 MB.
- Dokumenty sądowe powinny zawierać klauzulę prawomocności – nie możemy uznać nieprawomocnych orzeczeń sądu.
- Dokumenty powinny być czytelne i zawierać wszystkie strony – najlepiej, gdy dla każdej kategorii dokumentu załączysz cały dokument w postaci jednego pliku.
- Jeśli masz jeden dokument w kilku plikach, załącz każdy kolejny plik w ramach danego dokumentu za pomocą opcji „Dodaj plik”.
- akt zgonu członka Funduszu
- akt małżeństwa – jeśli członek Funduszu pozostawał w chwili śmierci w związku małżeńskim
- dokument potwierdzający rozwiązanie związku małżeńskiego (prawomocny wyrok rozwodowy lub akt małżeństwa z adnotacją o prawomocnym wyroku rozwodowym) – jeśli członek Funduszu na dzień śmierci był rozwiedziony
Potwierdzenie złożenia wniosku
Dane do wniosku w zależności od roli
-
Małżonek
-
Były małżonek
-
Osoba uprawniona (wskazana przez członka Funduszu)
-
Spadkobierca
-
Przedstawiciel ustawowy osoby małoletniej
Środki zgromadzone na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym za okres obowiązywania ustawowej wspólności majątkowej stanowią wspólny majątek małżonków. Dlatego informacje dotyczące małżeńskich stosunków majątkowych członka Funduszu są nam niezbędne do poprawnego rozliczenia środków pomiędzy poszczególnych beneficjentów.
Poprosimy Cię o oświadczenie o stosunkach majątkowych obowiązujących w Waszym małżeństwie.
Jeśli w Waszym małżeństwie (zakończonym śmiercią członka Funduszu) nastąpiła zmiana małżeńskich stosunków majątkowych, poprosimy Cię także o:
- wskazanie przyczyny zmiany małżeńskich stosunków majątkowych (wyłączenie lub przywrócenie ustawowej wspólności majątkowej) oraz o wskazanie typu dokumentu, który potwierdza każdą z nich (akt notarialny lub orzeczenie sądu)
- informację czy podział majątku wspólnego (w zakresie środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu) nastąpił w drodze umowy cywilnoprawnej zawartej po śmierci członka Funduszu z jego spadkobiercami
Wypłatę środków należnych Ci z tytułu istnienia ustawowej wspólności majątkowej zrealizujemy na Twój rachunek w OFE. Jest to wymóg prawny i nie ma w związku z tym możliwości wypłacenia tych środków w inny sposób. W celu realizacji tej wypłaty poprosimy Cię o:
- informację, czy masz członkostwo w którymś z OFE, a jeśli tak, to poprosimy Cię o podanie jego nazwy. Chodzi o aktywny rachunek, więc jeśli nie masz pewności, czy taki posiadasz, sprawdź to w ZUS (np. w serwisie PUE/ eZUS)
Prosimy podaj nam aktualną informację o swoim członkostwie. To ułatwi i może przyspieszyć zrealizowanie Twojej wypłaty. Prosimy sprawdź też zgodność Twoich danych zarejestrowanych w tym OFE z danymi, które nam przekazujesz. W razie konieczności zaktualizuj dane w swoim OFE, bo jeśli nie będą one zgodne, ZUS może odrzucić realizację wypłaty.
Jeśli nie masz aktywnego członkostwa w żadnym OFE, jesteśmy zobowiązani otworzyć dla Ciebie rachunek w naszym Funduszu i zrealizować na niego należny Ci transfer.
Środki zgromadzone na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym za okres obowiązywania ustawowej wspólności majątkowej stanowią wspólny majątek małżonków. Dlatego informacje dotyczące małżeńskich stosunków majątkowych członka Funduszu są nam niezbędne do poprawnego rozliczenia środków pomiędzy poszczególnych beneficjentów.
Poprosimy Cię o:
- informację, czy ustawowa wspólność majątkowa ustała w wyniku rozwodu, czy może wcześniej (np. wskutek orzeczenia separacji lub zawarcia umowy majątkowej). Jeśli wspólność ustała przed rozwodem, poprosimy Cię o wskazanie typu dokumentu, który potwierdza ustanie tej wspólności (akt notarialny lub orzeczenie sądu). Jeśli wspólność ustała wraz z rozwodem, poprosimy Cię o dokument potwierdzający rozwód
- informację, czy podział majątku wspólnego (w zakresie środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu) nastąpił w drodze umowy cywilnoprawnej zawartej po śmierci członka Funduszu z jego spadkobiercami.
Wypłatę środków należnych Ci z tytułu istnienia ustawowej wspólności majątkowej (jeśli takie środki przypadły Ci w wyniku podziału majątku wspólnego) zrealizujemy na Twój rachunek w OFE. Jest to wymóg prawny i nie ma w związku z tym możliwości wypłacenia tych środków w inny sposób. W celu realizacji tej wypłaty poprosimy Cię o:
- informację, czy masz członkostwo w którymś z OFE, a jeśli tak, to poprosimy Cię o podanie jego nazwy. Chodzi o aktywny rachunek, więc jeśli nie masz pewności, czy taki posiadasz, sprawdź to w ZUS (np. w serwisie PUE/ eZUS)
Prosimy podaj nam aktualną informację o swoim członkostwie. To ułatwi i może przyspieszyć zrealizowanie Twojej wypłaty. Prosimy - sprawdź też zgodność Twoich danych zarejestrowanych w tym OFE z danymi, które nam przekazujesz. W razie konieczności aktualizacji dane w swoim OFE, bo jeśli nie będą one zgodne, ZUS może odrzucić realizację wypłaty.
Jeśli nie masz aktywnego członkostwa w żadnym OFE, jesteśmy zobowiązani otworzyć dla Ciebie rachunek w naszym Funduszu i zrealizować na niego należny Ci transfer.
Poprosimy Cię dodatkowo o podanie następujących danych:
- typ, seria oraz data ważności Twojego dowodu osobistego lub mDowodu
- nazwisko rodowe – możesz nam je podać (dobrowolnie), jeśli chcesz ułatwić nam Twoją identyfikację
Środki zgromadzone na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym za okres obowiązywania ustawowej wspólności majątkowej stanowią wspólny majątek małżonków. Dlatego informacje dotyczące małżeńskich stosunków majątkowych członka Funduszu są nam niezbędne do poprawnego rozliczenia środków pomiędzy poszczególnych beneficjentów.
Poprosimy Cię o wskazanie w ilu związkach małżeńskich pozostawał członek Funduszu po 1.03.1999 r.
Poprosimy Cię o wskazanie, czy należne Ci środki mamy wypłacić:
- przelewem bankowym (krajowym lub zagranicznym)
- przekazem pocztowym (możliwy jest tylko krajowy)
Przekaz pocztowy zrealizujemy pod adres, który nam wskażesz we wniosku jako adres zamieszkania.
W przypadku przelewu bankowego poprosimy Cię o:
- numer rachunku bankowego
- imię i nazwisko właściciela rachunku bankowego
W przypadku przelewu bankowego zagranicznego poprosimy Cię dodatkowo o kod SWIFT i kod kraju.
Poprosimy też o wskazanie trybu wypłaty:
- jednorazowo
- w ratach (maksymalnie 8 rat kwartalnych).
Środki zgromadzone na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym za okres obowiązywania ustawowej wspólności majątkowej stanowią wspólny majątek małżonków. Dlatego informacje dotyczące małżeńskich stosunków majątkowych członka Funduszu są nam niezbędne do poprawnego rozliczenia środków pomiędzy poszczególnych beneficjentów.
Poprosimy Cię o wskazanie w ilu związkach małżeńskich pozostawał członek Funduszu po 1.03.1999 r.
Poprosimy Cię o wskazanie, czy należne Ci środki mamy wypłacić:
- przelewem bankowym (krajowym lub zagranicznym)
- przekazem pocztowym (możliwy jest tylko krajowy)
Przekaz pocztowy zrealizujemy pod adres, który nam wskażesz we wniosku jako adres zamieszkania.
W przypadku przelewu bankowego poprosimy Cię o:
- numer rachunku bankowego
- imię i nazwisko właściciela rachunku bankowego
W przypadku przelewu bankowego zagranicznego poprosimy Cię dodatkowo o kod SWIFT i kod kraju.
Poprosimy też o wskazanie trybu wypłaty:
- jednorazowo
- w ratach (maksymalnie 8 rat kwartalnych).
Środki zgromadzone na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym za okres obowiązywania ustawowej wspólności majątkowej stanowią wspólny majątek małżonków. Dlatego informacje dotyczące małżeńskich stosunków majątkowych członka Funduszu są nam niezbędne do poprawnego rozliczenia środków pomiędzy poszczególnych beneficjentów.
Poprosimy Cię o wskazanie, w ilu związkach małżeńskich pozostawał członek Funduszu po 1.03.1999 r.
Poprosimy Cię o podanie następujących danych każdej z osób małoletnich, które reprezentujesz jako przedstawiciel ustawowy:
- imię, drugie imię (jeśli posiada), nazwisko, numer PESEL (zamiast numeru PESEL możesz podać datę urodzenia),
- adres zamieszkania
Poprosimy Cię także o:
- określenie, w jakim charakterze występujesz reprezentując każdą z małoletnich osób uprawnionych: jako rodzic posiadający pełną władzę rodzicielską lub opiekun prawny wyznaczony przez sąd
- określenie typu dokumentu, którym potwierdzisz tożsamość każdej małoletniej osoby uprawnionej, którą reprezentujesz (akt urodzenia lub kopia dowodu osobistego/ paszportu)
W odniesieniu do każdej z osób małoletnich, które reprezentujesz, poprosimy Cię o wskazanie jak mamy wypłacić należne tej osobie środki:
- przelewem bankowym (krajowym lub zagranicznym)
- przekazem pocztowym (możliwy jest tylko krajowy)
W przypadku przelewu bankowego poprosimy Cię o:
- numer rachunku bankowego
- imię i nazwisko właściciela rachunku bankowego
W przypadku przelewu bankowego zagranicznego poprosimy Cię dodatkowo o kod SWIFT i kod kraju.
Jeśli jesteś opiekunem prawnym osoby małoletniej, wypłata może zostać zrealizowana na rachunek bankowy tej osoby i poprosimy Ciebie o dokument potwierdzający jego otwarcie. Jeśli wypłata byłaby realizowana w innej formie, będziemy prosili o dodatkowe dokumenty potwierdzające możliwość dokonania wypłaty w inny sposób niż rachunek bankowy osoby małoletniej.
Przekaz pocztowy zrealizujemy pod adres, który nam wskażesz we wniosku jako adres zamieszkania małoletniej osoby uprawnionej.
Poprosimy też o wskazanie trybu wypłaty:
- jednorazowo
- w ratach (maksymalnie 8 rat kwartalnych).
Sprawdź dokumenty wymagane od przedstawiciela ustawowego osoby małoletniej.
Dokumenty i oświadczenia wymagane we wniosku
- akt zgonu członka Funduszu
- akt małżeństwa – jeśli członek Funduszu pozostawał w chwili śmierci w związku małżeńskim
- dokument potwierdzający rozwiązanie związku małżeńskiego (prawomocny wyrok rozwodowy lub akt małżeństwa z adnotacją o prawomocnym wyroku rozwodowym) – jeśli członek Funduszu na dzień śmierci był rozwiedziony
-
Małżonek
-
Były małżonek
-
Osoba uprawniona (wskazana przez członka Funduszu)
-
Spadkobierca
-
Przedstawiciel ustawowy
Nie musisz nam załączać dodatkowych dokumentów, jeśli w Waszym małżeństwie od początku istniała ustawowa wspólność majątkowa i Wasze małżeńskie stosunki majątkowe nie zmieniły się do chwili śmierci członka Funduszu.
Jeśli w Waszym małżeństwie od początku obowiązywała rozdzielność majątkowa (zawarliście umowę majątkową przedmałżeńską) i Wasze małżeńskie stosunki majątkowe nie zmieniły się do chwili śmierci członka Funduszu, przekaż nam następujące dokumenty:
- akt notarialny potwierdzający sposób uregulowania lub zmianę małżeńskich stosunków majątkowych.
Jeśli w Waszym małżeństwie doszło do zmiany małżeńskich stosunków majątkowych, to – w zależności od wskazanej przez Ciebie we wniosku przyczyny tej zmiany (wyłączenie ustawowej wspólności majątkowej lub przywrócenie ustawowej wspólności majątkowej) – przekaż nam wskazany przez Ciebie dokument potwierdzający te zmiany:
- akt notarialny potwierdzający sposób uregulowania lub zmianę małżeńskich stosunków majątkowych, lub
- orzeczenie sądu potwierdzające zmianę małżeńskich stosunków majątkowych (prawomocne).
Jeśli w czasie trwania Waszego małżeństwa ustała ustawowa wspólność majątkowa, przedstaw dokument potwierdzający podział wspólnego majątku dotyczący środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu:
- dokument określający sposób podziału majątku wspólnego w zakresie środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu (akt notarialny, orzeczenie sądu lub umowa cywilnoprawna).
Jeśli ten podział nastąpił poprzez zawarcie umowy cywilnoprawnej pomiędzy Tobą a spadkobiercami członka Funduszu, będziemy potrzebować również dokumentu, który stwierdza nabycie spadku po członku Funduszu (w zależności od tego, który z nich został wskazany przez Ciebie we wniosku):
- akt notarialny poświadczenia dziedziczenia lub
- postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku (prawomocne).
Wzór umowy cywilnoprawnej, z którego możesz skorzystać.
Do podziału majątku wspólnego (w tym do podziału środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu) mogło dojść w związku z ustaniem ustawowej wspólności majątkowej za życia członka Funduszu lub po jego śmierci. Dokumentem potwierdzającym taki podział może być akt notarialny, orzeczenie sądu lub umowa cywilnoprawna. Jeśli podział został już przeprowadzony, prosimy, upewnij się, że dotyczy on środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu. Nie będziemy mogli jako podstawy podziału środków w OFE uznać dokumentu, który odnosi się wyłącznie do innych składników majątku wspólnego np. nieruchomości czy pojazdu.
Jeśli podział środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu nie został przeprowadzony, najłatwiej przeprowadzić go podpisując umowę cywilnoprawną pomiędzy małżonkiem członka Funduszu a spadkobiercami członka Funduszu.
Można skorzystać z naszego wzoru - patrz poniżej plik do pobrania
Jeśli umowę podpiszą spadkobiercy członka Funduszu, będziemy prosili Cię o przekazanie nam dokumentu stwierdzającego nabycie spadku po członku Funduszu.
Do podziału majątku wspólnego (w tym do podziału środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu) mogło dojść w związku z ustaniem ustawowej wspólności majątkowej za życia członka Funduszu lub po jego śmierci. Dokumentem potwierdzającym taki podział może być akt notarialny, orzeczenie sądu lub umowa cywilnoprawna. Jeśli podział został już przeprowadzony, prosimy, upewnij się, że dotyczy on środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu. Nie będziemy mogli jako podstawy podziału środków w OFE uznać dokumentu, który odnosi się wyłącznie do innych składników majątku wspólnego np. nieruchomości czy pojazdu.
Jeśli podział środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu nie został przeprowadzony, najłatwiej przeprowadzić go, podpisując umowę cywilnoprawną pomiędzy małżonkiem członka Funduszu a spadkobiercami członka Funduszu.
Można skorzystać z naszego wzoru:
Przekaż nam dokument potwierdzający ustanie ustawowej wspólności majątkowej w Twoim małżeństwie z członkiem Funduszu. W zależności od przyczyny wskazanej nam we wniosku będzie to:
- dokument potwierdzający rozwiązanie związku małżeńskiego (prawomocny wyrok rozwodowy lub akt małżeństwa z adnotacją o prawomocnym wyroku rozwodowym) – jeśli ustawowa wspólność ustała w wyniku rozwodu, albo
- akt notarialny potwierdzający sposób uregulowania lub zmianę małżeńskich stosunków majątkowych lub
- orzeczenie sądu potwierdzające zmianę małżeńskich stosunków majątkowych (prawomocne) – jeśli doszło do wyłączenia tej wspólności jeszcze przed rozwodem
Przekaż nam również dokument potwierdzający podział majątku wspólnego dotyczący środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu:
- dokument określający sposób podziału majątku wspólnego w zakresie środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu (akt notarialny, orzeczenie sądu lub umowa cywilnoprawna).
Jeśli podział nastąpił poprzez zawarcie umowy cywilnoprawnej pomiędzy Tobą a spadkobiercami członka Funduszu, będziemy potrzebować również dokumentu, który stwierdza nabycie spadku po członku Funduszu (w zależności od tego, który z nich został wskazany przez Ciebie we wniosku):
- akt notarialny poświadczenia dziedziczenia lub
- postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku (prawomocne).
Wzór umowy cywilnoprawnej, z którego możesz skorzystać:
Do podziału majątku wspólnego (w tym do podziału środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu) mogło dojść w związku z ustaniem ustawowej wspólności majątkowej za życia członka Funduszu lub po jego śmierci. Dokumentem potwierdzającym taki podział może być akt notarialny, orzeczenie sądu lub umowa cywilnoprawna. Jeśli podział został już przeprowadzony, prosimy, upewnij się, że dotyczy on środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu. Nie będziemy mogli jako podstawy podziału środków w OFE uznać dokumentu, który odnosi się wyłącznie do innych składników majątku wspólnego np. nieruchomości czy pojazdu.
Jeśli podział środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu nie został przeprowadzony, najłatwiej przeprowadzić go, podpisując umowę cywilnoprawną pomiędzy byłym małżonkiem członka Funduszu a spadkobiercami członka Funduszu.
Można skorzystać z naszego wzoru:
Przekaż nam dokument stwierdzający nabycie spadku po członku Funduszu (w zależności od tego który z nich został wskazany przez Ciebie we wniosku):
- akt notarialny poświadczenia dziedziczenia lub
- postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku (prawomocne).
Jeśli oprócz Ciebie są także inni spadkobiercy, będziemy potrzebować również dokumentu, który potwierdza przeprowadzenie działu spadku dotyczącego środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu:
- dokument określający dział spadku w zakresie środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu (akt notarialny, orzeczenie sądu lub umowa cywilnoprawna).
Wzór umowy cywilnoprawnej, z którego możesz skorzystać:
Dokumentem potwierdzającym dział spadku może być akt notarialny, orzeczenie sądu lub umowa cywilnoprawna. Jeśli doszło do działu spadku, prosimy upewnij się, czy dotyczy on środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu. Nie będziemy mogli uznać dokumentu, który odnosi się wyłącznie do innych składników majątku np. nieruchomości czy pojazdu.
Jeśli nie doszło do działu spadku w zakresie środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu, najłatwiej przeprowadzić go poprzez podpisanie umowy cywilnoprawnej pomiędzy spadkobiercami członka Funduszu.
Można skorzystać z naszego wzoru:
Przekaż nam dokumenty i oświadczenia wymagane we wniosku niezależne od roli.
Poza tym będziemy od Ciebie potrzebować dokumentu, który stwierdza tożsamość osoby małoletniej. W zależności od wskazania we wniosku może nim być:
- akt urodzenia osoby małoletniej lub
- kopia dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby małoletniej (dowód osobisty lub paszport).
Zanim dołączysz kopię dowodu osobistego lub paszportu, zakryj w niej wizerunek oraz inne dane poza imionami, nazwiskiem, datą urodzenia, serią i numerem dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz datą ważności tego dokumentu i numerem PESEL. Jeśli prześlesz nam kopię dokumentu stwierdzającego tożsamość bez zakrycia wskazanych danych, będzie to równoznaczne z tym, że wyrażasz zgodę na ich przetwarzanie.
Jeśli jesteś opiekunem prawnym osoby małoletniej wyznaczonym przez sąd, będziemy potrzebować dodatkowo następujących dokumentów:
- zaświadczenie sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego dla osoby małoletniej,
- dokument potwierdzający otwarcie rachunku bankowego dla osoby małoletniej – jeśli wypłata ma zostać zrealizowana przelewem bankowym na rachunek, którego właścicielem jest osoba małoletnia,
- postanowienie sądu udzielające zgody na dokonanie wypłaty w inny sposób, niż na rachunek bankowy osoby małoletniej (prawomocne) – jeśli wypłata ma zostać zrealizowana przelewem bankowym na rachunek innej osoby niż osoba małoletnia lub jeśli wypłata ma zostać zrealizowana przekazem pocztowym.
Dokument stwierdzający nabycie spadku po członku Funduszu (w zależności od tego, który z nich został wskazany przez Ciebie we wniosku):
- akt notarialny poświadczenia dziedziczenia lub
- postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku (prawomocne)
Jeśli oprócz małoletniego spadkobiercy, którego reprezentujesz, są także inni spadkobiercy, będziemy potrzebować również dokumentu, który potwierdza przeprowadzenie działu spadku dotyczącego środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu:
- dokument określający dział spadku w zakresie środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu (akt notarialny, orzeczenie sądu lub umowa cywilnoprawna).
Wzór umowy cywilnoprawnej, z którego możesz skorzystać:
Ważne informacje dotyczące działu spadku
Dokumentem potwierdzającym dział spadku może być akt notarialny, orzeczenie sądu lub umowa cywilnoprawna. Jeśli doszło do działu spadku, prosimy upewnij się, czy dotyczy on środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu. Nie będziemy mogli uznać dokumentu, który odnosi się wyłącznie do innych składników majątku np. nieruchomości czy pojazdu.
Jeśli nie doszło do działu spadku w zakresie środków zgromadzonych na rachunku członka Funduszu, najłatwiej przeprowadzić go poprzez podpisanie umowy cywilnoprawnej pomiędzy spadkobiercami członka Funduszu. Można skorzystać z naszego wzoru:
Jak zrealizujemy Twój wniosek
Jak tylko otrzymamy Twój wniosek, rozpoczniemy jego obsługę. Sprawdzimy, czy mamy już wszystkie dokumenty i informacje potrzebne do tego, aby uruchomić wypłatę. Jeśli tak, zrealizujemy dla Ciebie (lub osób małoletnich, które reprezentujesz) wypłatę zgodnie z przysługującymi Ci (lub tym osobom) uprawnieniami.
Jeśli będziemy potrzebowali dodatkowych dokumentów lub informacji, skontaktujemy się z Tobą.
Wypłatę dla osoby uprawnionej lub spadkobiercy zrealizujemy przelewem bankowym lub przekazem pocztowym po upływie 1 miesiąca (nie możemy wcześniej), ale nie później niż przed upływem 3 miesięcy od otrzymania wszystkich wymaganych dokumentów i informacji.
Wypłatę transferową do innego OFE dla małżonka lub byłego małżonka zrealizujemy w ostatnim dniu roboczym lutego, maja, sierpnia albo listopada (miesiące, w których odbywają się sesje transferowe). Aby móc to zrobić, musimy otrzymać wszystkie wymagane dokumenty i informacje do 25. dnia miesiąca poprzedzającego daną sesję transferową.
Jak tylko zlecimy wypłatę, wyślemy do Ciebie jej potwierdzenie.
Od kwoty wypłaty pobierzemy 19% zryczałtowanego podatku dochodowego, który odprowadzimy do właściwego urzędu skarbowego. To znaczy, że jeśli otrzymasz wypłatę jako osoba uprawniona lub spadkobierca członka Funduszu, nie ciążą na Tobie już żadne obowiązki podatkowe związane z tą wypłatą.
Od kwoty wypłaty transferowej realizowanej na rzecz małżonka lub byłego małżonka nie jest pobierany podatek.