rodzaje świateł w samochodzie

Zatarcie silnika – objawy, przyczyny i koszt naprawy

Samochód | 3 minuty
Kiedy musisz naprawić auto, głównie interesuje Cię, ile to będzie kosztować. Niektóre awarie wymagają znacznych nakładów i wiele czasu, a inne można wyeliminować łatwo i tanio. Do bardzo kosztownych należy zatarcie silnika, które wynika najczęściej z zaniedbań właściciela. Sprawdź, jakie są przyczyny takiej awarii, objawy i ile może kosztować naprawa. 

Co to znaczy, że silnik jest zatarty? Jednostka składa się z wielu elementów, które są poddawane intensywnej eksploatacji w wymagających warunkach. Te części nie przylegają do siebie – oddziela je film olejowy, czyli cienka warstwa cieczy, która zapobiega tarciu i zużywaniu się elementów metalowych. Kiedy tego oleju jest zbyt mało lub dochodzi do awarii systemu smarowania, silnik zaczyna się zacierać, a wzrost temperatury doprowadza do zwiększania się objętości metalowych elementów. Wtedy blokują one wolną przestrzeń. Ostatecznie dochodzi do unieruchomienia pojazdu.

Zatarcie silnika to jedna z wielu możliwych przyczyn problemów z samochodem. Dobrze być przygotowanym na takie ryzyko – szczególnie że może Ci się przytrafić a waria na autostradzie. Jeśli masz ubezpieczenie assistance w naszym towarzystwie, możesz liczyć m.in. na holowanie pojazdu, auto zastępcze, a nawet – w niektórych sytuacjach – transport i noclegi dla Ciebie i pasażerów. Dlatego, jeśli wybierasz ubezpieczenie samochodu, najlepiej wykup nie tylko obowiązkowe OC, ale także assistance i autocasco. 

Jeśli Twoje auto zacznie wydawać nietypowe dźwięki, nie bagatelizuj problemu. Jak brzmi zatarty silnik, piszemy poniżej. Dzięki szybkiej reakcji możesz uniknąć poważnej awarii. Oprócz charakterystycznego brzęczenia mogą wystąpić następujące objawy zatartego silnika:
  • nieprawidłowa praca silnika – będziesz mieć problem z przyspieszaniem, zauważysz spadek mocy i większe zużycie paliwa;
  • nietypowe dźwięki – jednostka pracuje inaczej niż standardowo, mogą pojawić się turkotanie i stukot;
  • dym z rury wydechowej i dymienie spod maski;
  • wyższa temperatura silnika – ewidentnie wskazuje na problemy ze smarowaniem.

Te objawy zatarcia silnika mogą pojawić się jednocześnie albo wystąpić pojedynczo. Jeśli zauważasz którykolwiek z nich, nie czekaj z reakcją. Stan auta powinien ocenić mechanik. 

Najlepiej wybierz się do warsztatu lub nawet wezwij specjalistę, aby ocenił auto. Jak sprawdzić, czy silnik jest zatarty? Zwróć uwagę na kontrolki na desce rozdzielczej. Jeśli wskazują na niski poziom oleju albo wysoką temperaturę, to może oznaczać, że dzieje się coś złego. Możesz też spuścić olej. Jeśli zobaczysz w nim różne nieczystości, w tym opiłki metalu, prawdopodobnie dochodzi do ścierania elementów jednostki napędowej. 
To zależy od tego, jakie elementy są już uszkodzone. Niektóre mogą tylko wydawać nietypowy odgłos, ale silnik i tak da się uruchomić. Jeśli jednak zaobserwujesz objawy, nie próbuj włączać auta, bo możesz spowodować jeszcze większe uszkodzenia. Być może na tym etapie naprawa okaże się jeszcze opłacalna. 

Wydatek zależy od tego, jakie elementy uległy awarii. Koszt naprawy zatartego silnika może wynosić nawet tyle, że naprawa nie będzie się opłacać. Z badania przeprowadzonego przez dobrymechanik.pl wynika, że w 2021 roku średni koszt wizyty u mechanika w Polsce wynosił 616 zł[1]. Taka kwota nie wystarczy, jeśli dojdzie do zatarcia silnika.

Ostatecznie koszt zależy od modelu pojazdu. Aby ocenić opłacalność naprawy silnika, najlepiej najpierw dowiedzieć się, ile kosztuje używany silnik do Twojego samochodu. W przypadku, gdy ten koszt jest wyższy niż 5 tys. zł, a chcesz dalej korzystać z tego pojazdu, możliwe, że warto zainwestować w naprawę jednostki. Poproś o wycenę mechanika.

Jeśli okaże się, że koszt naprawy wynosi mniej niż używany silnik, weź to pod uwagę. Natomiast wpływ na wycenę ma tak wiele czynników, że trudno podać orientacyjną kwotę. Może to być 1-2 tys. zł, ale również nawet kilkanaście tysięcy złotych.

[1]https://www.motofaktor.pl/koszty-utrzymania-auta-rosna-a-ceny-oc-spadaja/

Opłata za połączenie telefoniczne zgodna z taryfą danego operatora

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.