Czym jest zatarcie silnika?
Co to znaczy, że silnik jest zatarty? Jednostka składa się z wielu elementów, które są poddawane intensywnej eksploatacji w wymagających warunkach. Te części nie przylegają do siebie – oddziela je film olejowy, czyli cienka warstwa cieczy, która zapobiega tarciu i zużywaniu się elementów metalowych. Kiedy tego oleju jest zbyt mało lub dochodzi do awarii systemu smarowania, silnik zaczyna się zacierać, a wzrost temperatury doprowadza do zwiększania się objętości metalowych elementów. Wtedy blokują one wolną przestrzeń. Ostatecznie dochodzi do unieruchomienia pojazdu.
Zatarcie silnika to jedna z wielu możliwych przyczyn problemów z samochodem. Dobrze być przygotowanym na takie ryzyko – szczególnie że może Ci się przytrafić awaria na autostradzie. Jeśli masz ubezpieczenie assistance w naszym towarzystwie, możesz liczyć m.in. na holowanie pojazdu, auto zastępcze, a nawet – w niektórych sytuacjach – transport i noclegi dla Ciebie i pasażerów. Dlatego, jeśli wybierasz ubezpieczenie samochodu, najlepiej wykup nie tylko obowiązkowe OC, ale także assistance i autocasco.
Objawy zatartego silnika
- nieprawidłowa praca silnika – będziesz mieć problem z przyspieszaniem, zauważysz spadek mocy i większe zużycie paliwa;
- nietypowe dźwięki – jednostka pracuje inaczej niż standardowo, mogą pojawić się turkotanie i stukot;
- dym z rury wydechowej i dymienie spod maski;
- wyższa temperatura silnika – ewidentnie wskazuje na problemy ze smarowaniem.
Te objawy zatarcia silnika mogą pojawić się jednocześnie albo wystąpić pojedynczo. Jeśli zauważasz którykolwiek z nich, nie czekaj z reakcją. Stan auta powinien ocenić mechanik.
Jak sprawdzić, czy silnik jest zatarty?
Czy zatarty silnik da się uruchomić?
Koszty naprawy zatartego silnika
Wydatek zależy od tego, jakie elementy uległy awarii. Koszt naprawy zatartego silnika może wynosić nawet tyle, że naprawa nie będzie się opłacać. Z badania przeprowadzonego przez dobrymechanik.pl wynika, że w 2021 roku średni koszt wizyty u mechanika w Polsce wynosił 616 zł[1]. Taka kwota nie wystarczy, jeśli dojdzie do zatarcia silnika.
Ostatecznie koszt zależy od modelu pojazdu. Aby ocenić opłacalność naprawy silnika, najlepiej najpierw dowiedzieć się, ile kosztuje używany silnik do Twojego samochodu. W przypadku, gdy ten koszt jest wyższy niż 5 tys. zł, a chcesz dalej korzystać z tego pojazdu, możliwe, że warto zainwestować w naprawę jednostki. Poproś o wycenę mechanika.
Jeśli okaże się, że koszt naprawy wynosi mniej niż używany silnik, weź to pod uwagę. Natomiast wpływ na wycenę ma tak wiele czynników, że trudno podać orientacyjną kwotę. Może to być 1-2 tys. zł, ale również nawet kilkanaście tysięcy złotych.
[1]https://www.motofaktor.pl/koszty-utrzymania-auta-rosna-a-ceny-oc-spadaja/
Ubezpieczenia komunikacyjne w Allianz
Nasze ubezpieczenia Twojego samochodu
Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.
Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON 012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz pełne dane o spółce.