Czy elektryk to bezpieczny samochód? Obawy vs rzeczywistość

Samochód | 5 minut

Z roku na rok coraz więcej Polaków decyduje się na zakup samochodu elektrycznego. Według JATO Dynamics, co 10. pojazd, który zarejestrowano w lipcu 2022 roku w Europie, to właśnie auto elektryczne. Pojawiło się 90 139 takich samochodów. To jednak w dalszym ciągu niewiele, biorąc pod uwagę liczbę pojazdów spalinowych. Jedną z obaw osób nieprzekonanych do takiego zakupu jest bezpieczeństwo. Czy są podstawy do tego, aby mieć jakiekolwiek wątpliwości co do tej kwestii?

Spis treści:

Pojazdy elektryczne a bezpieczeństwo

W samochodach wykorzystywane są przeróżne rozwiązania, które mają zapewnić Ci ochronę w czasie jazdy i minimalizować ryzyko poważnych urazów w razie wypadku. W zakresie bezpieczeństwa biernego wdrożenia są w zasadzie niezauważalne dla prowadzącego pojazd – ich zadaniem jest zwiększenie szans pasażerów, gdy dojdzie do wypadku czy kolizji. Najpopularniejsze i powszechnie znane są oczywiście pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, ale to nie wszystko. Producenci oferują także np. aktywne zagłówki, pirotechniczne napinacze pasów czy też specjalne konstrukcje szyb. Oczywiście te technologie i sposoby na zapewnienie ochrony pasażerom są stosowane zarówno w autach spalinowych, jak i w elektrycznych.

Poza tym wyróżniamy również zabezpieczenia czynne, których zadaniem jest ograniczenie ryzyka wystąpienia wypadków i ich ewentualnych skutków. Należą do nich m.in. ABS, ESP, układy stabilizacji toru jazdy i inne. One również występują w pojazdach elektrycznych. Jeśli bierzesz pod uwagę zakup danego samochodu, to sprawdź, jak wypadł on w testach Euro NCAP. To niezależna organizacja, która sprawdza auta i przyznaje im maksymalnie 5 gwiazdek. Im jest ich więcej, tym oczywiście lepiej. Bezpieczny samochód to taki, który wyposażony jest we wspomniane zabezpieczenia bierne i czynne niezależnie od tego czy pojazd jest elektryczny czy spalinowy. Warto także wspomnieć, że bezpieczny samochód to także samochód sprawny technicznie, posiadający aktualny przegląd. 

Ciekawy test przeprowadziła również firma Dekra. Do crash testów wybrano samochody Renault Zoe oraz Nissana Leaf. Symulowano uderzenie w słup i zderzenie czołowe przy różnych prędkościach. Okazało się, że wszystkie systemy bezpieczeństwa zadziałały prawidłowo. Wniosek testujących był jednoznaczny: auta elektryczne są tak samo bezpieczne, jak samochody spalinowe. 

Pożar samochodu elektrycznego

Często pojawiającą się wątpliwością jest również ryzyko samozapłonu takiego pojazdu. Wynika ono głównie z nagłośnienia przez media takich przypadków. W Polsce samozapłonowi ulega dziennie średnio 26 samochodów i są to w zdecydowanej większości auta spalinowe. Oczywiście w przypadku samochodu elektrycznego istnieje ryzyko samozapłonu, ale zostało ono oszacowane przez profesora Jeffa Dahna z Dalhousie University w Halifax w Kanadzie na jeden do 100 mln. Samozapłon samochodu elektrycznego jest możliwy, ale bardzo mało prawdopodobny.

Wspomniana Dekra zweryfikowała również nową metodę gaszenia baterii. Otóż strażacy nie zawsze dysponowali odpowiednim sprzętem do tego, ale teraz dostępna jest już specjalna lanca, która umożliwia skierowanie strumieni wody na płonące ogniwa, aby nie dopuścić do rozprzestrzeniania się pożaru. To rozwiązanie jest testowane i wstępne wyniki są obiecujące. Dzięki niemu gaszenie samochodów elektrycznych powinno być łatwiejsze i skuteczniejsze. 

Co zrobić, jeśli zapali się Twój samochód? Natychmiast wezwij służby, a przede wszystkim straż pożarną. Jeśli masz assistance w Allianz, to zadzwoń do nas po pomoc. Możemy zapewnić Ci m.in. holowanie auta czy też pojazd zastępczy na dany okres – w zależności od tego, jaki masz pakiet ochrony.

Ładowanie baterii samochodów elektrycznych

Akumulatory stosowane w samochodach elektrycznych wymagają oczywiście ładowania, co jest tak samo łatwe jak obsługa najprostszych sprzętów domowych, takich jak czajnik. Natomiast wątpliwość, którą wyrażają zainteresowani tego typu autami, to kwestia pogody w czasie ładowania. Czy można to robić, kiedy pada? Nie wiąże się to wówczas z jakimś ryzykiem? Nie ma powodów do obaw – prąd popłynie przez kable dopiero wtedy, gdy wtyczka zostanie prawidłowo zainstalowana. Najpierw system sprawdzi, czy komunikacja jest prawidłowa i dopiero wtedy zacznie przesyłać energię. Jeśli zostanie wykryty jakikolwiek problem, np. związany z instalacją elektryczną, to ładowanie w ogóle nie zostanie rozpoczęte.

Jesteś posiadaczem samochodu elektrycznego? Pamiętaj o ubezpieczeniu OC! Sprawdź, ile zapłacisz za taką ochronę: https://www.allianz.pl/pl_PL/dla-ciebie/samochod/moj-samochod.html.

 

Żródła:

https://www.wyborkierowcow.pl/czy-auta-elektryczne-sa-bezpieczne-znamy-odpowiedz/

https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/news-w-europie-rosnie-sprzedaz-aut-na-prad-juz-co-dziesiaty-samoc,nId,6258027

https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/czy-samochod-elektryczny-jest-bezpieczny-obalamy-mity

Opłata za połączenie telefoniczne zgodna z taryfą danego operatora

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.