choroby serca i układu krążenia

Choroby serca i układu krążenia – jak styl życia pomaga im zapobiegać?

Życie i zdrowie | 4 minuty
Podejście do diety, aktywności fizycznej, alkoholu czy papierosów ma wpływ na Twoje zdrowie. Jeśli nie zwracasz uwagi na te kwestie, to zwiększasz ryzyko chorób serca i układu krążenia. Co możesz zrobić, aby ich uniknąć? Czy te schorzenia są dziedziczne? Z czego wynikają choroby serca i układu krążenia?

Dbałość o zdrowie i odpowiedni styl życia zmniejszają ryzyko różnych dolegliwości. Choroby krążenia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji – szczególnie jeśli ich nie leczysz. Niektóre z nich mogą długo nie dawać żadnych objawów. Możesz przez lata nie wiedzieć, że zmagasz się z nadciśnieniem tętniczym, które często prowadzi do zawału serca. Oto choroby układu krążenia, z którymi najczęściej zmagają się Polacy:

  • Nadciśnienie tętnicze – z danych Narodowego Testu Zdrowia Polaków 2022 wynika, że z podwyższonym ciśnieniem skurczowym lub rozkurczowym zmaga się aż 29% Polaków.  
  • Miażdżyca – schorzenie obejmuje naczynia tętnicze, a wynika z czynników genetycznych i środowiskowych. 
  • Dyslipidemia – zbyt wysokie stężenie lipidów i lipoprotein osocza krwi. Występują wtedy podwyższone stężenie cholesterolu całkowitego i LDL, triglicerydów, oraz obniżone wartości cholesterolu HDL. Jak się dowiedzieć, że problem występuje? Rób systematycznie badanie poziomu cholesterolu.
  • Niedokrwienie serca – wynika przeważnie ze zmian w tętnicach wieńcowych i wtedy mówi się o chorobie wieńcowej. Do innych przyczyn należy zmniejszenie stężenia tlenu lub hemoglobiny we krwi.
  • Przewlekła niewydolność serca – oznacza, że narząd nie działa tak, jak powinien. Do tej choroby mogą prowadzić nadciśnienie tętnicze, cukrzyca i kardiomiopatia.
  • Zaburzenia rytmu serca – mogą to być arytmie komorowe i nadkomorowe. Objawiają się nieregularnym biciem narządu.
  • Przewlekła niewydolność żylna – wynika z zastoju krwi w łożysku żylnym. Oznacza to, że żyły, a dokładnie ich zastawki, nie działają prawidłowo.

Przeważnie schorzenie wynika z różnych powodów. Znaczenie mają predyspozycje danej osoby – niektóre choroby są dziedziczne. Ryzyko rośnie, jeśli prowadzisz nieprawidłowy styl życia, masz szkodliwe nawyki. Do czynników, które mają wpływ na wystąpienie tych chorób, należą:

  • siedzący tryb życia,
  • palenie papierosów,
  • nadużywanie alkoholu,
  • dieta bogata w cukry i tłuszcze,
  • otyłość i nadwaga,
  • cukrzyca typu II,
  • stan przedcukrzycowy,
  • wysoki poziom cholesterolu,
  • czynniki genetyczne – często występujące w rodzinie choroby serca.

Im szybciej uda Ci się rozpoznać symptomy choroby, tym lepiej. Po czym możesz zauważyć, że dzieje się coś niepokojącego? Do objawów chorób układu krążenia należą:

  • uczucie kołatania serca,
  • bóle w klatce piersiowej,
  • duszności,
  • szybkie męczenie się,
  • częste bóle głowy,
  • omdlenia,
  • przewlekły kaszel,
  • obrzęki,
  • częstomocz w nocy.

Objawy te mogą, ale nie muszą, wskazywać na choroby układu krążenia. Warto jednak zaznaczyć, że schorzenia przez lata mogą nie dawać żadnych symptomów, dlatego koniecznie systematycznie rób badania profilaktyczne. Dzięki temu dowiesz się, czy musisz rozpocząć leczenie.

Wiesz, jak zadbać o serce? Co robić, żeby zmniejszyć ryzyko chorób krążenia? Wiele zależy od Ciebie i stylu życia, jaki prowadzisz. Oto co możesz zrobić:

  • Zdrowo się odżywiaj – unikaj dużej ilości cukru, soli i tłustych potraw.
  • Regularnie uprawiaj aktywność fizyczną – przez co najmniej 150 minut tygodniowo.
  • Kontroluj stężenie cholesterolu we krwi – dbaj, aby było prawidłowe.
  • Nie pal papierosów.
  • Unikaj dużych ilości alkoholu i nie spożywaj go często.
  • Utrzymuj prawidłową masę ciała – BMI powinno wynosić od 18,5 do 24,9 BMI.
  • Kontroluj ciśnienie tętnicze i dbaj, aby było prawidłowe.

Profilaktyka odgrywa kluczową rolę, jeśli chcesz ograniczyć ryzyko opisanych schorzeń. Wykup ubezpieczenie na życie i zdrowie, dzięki któremu w razie problemów zdrowotnych możesz otrzymać pieniądze, które pozwolą np. podjąć leczenie lub utrzymać rodzinę.

Weź pod uwagę umowy dodatkowe, takie jak np. Pakiet Medyczny „Bądź Zdrów”. Dzięki niemu możesz korzystać z badań i konsultacji ze specjalistami w około 1500 placówkach Grupy LUX MED w całej Polsce. W przypadku dorosłych do wyboru masz nawet 29 specjalizacji, w przypadku dzieci – 19 (dotyczy wariantu Platynowego). 
Dzięki prywatnej opiece medycznej możesz szybciej poznać diagnozę i rozpocząć leczenie.

Umowa dodatkowa „Na Zdrowie” pozwoli Ci otrzymać wypłatę pieniędzy w razie leczenia w szpitalu, również gdy dotyczy chorób serca. Dzięki umowie dodatkowej Poważne zachorowanie możesz uzyskać wsparcie finansowe w razie ponad 50 poważnych chorób, w tym m.in. zawału serca i udaru mózgu.

 

Źródła:

[1] https://www.medonet.pl/narodowy-test-zdrowia-polakow/choroby-kardiologiczne,nadcisnienie-zabija-polakow--trzy-wojewodztwa-w-fatalnej-formie,artykul,71696708.html

[2] https://www.nfz-lodz.pl/dlapacjentow/nfz-blizej-pacjenta/9104-sroda-z-profilaktyka-profilaktyka-chorob-ukladu-krazenia

Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne zaznacza, że w przypadku tłuszczów istotna jest nie tylko ich ogólna ilość, ale przede wszystkim jakość. Ogranicz tłuszcze nasycone (obecne w produktach pochodzenia zwierzęcego, oleju kokosowym i palmowym) na korzyść tłuszczów jedno- i wielonienasyconych: z tłustych ryb morskich, oliwy, oleju rzepakowego, lnianego, orzechów, pestek i nasion. Ryzyko chorób układu krążenia wzrasta przy nadmiernym spożyciu cukru. Duże ilości cukru negatywnie wpływają na poziom cholesterolu i trójglicerydów, przyczyniają się do nadmiernego spożycia kalorii, co jest prostą drogą do nadwagi i otyłości. Zmniejsz ilość spożywanych słodyczy, wypieków cukierniczych i gazowanych napojów. Jeśli słodzisz kawę i herbatę, możesz na początku zastąpić cukier bezpiecznymi, niskokalorycznymi substancjami słodzącymi (np. stewią lub ksylitolem). Kontroluj także ciśnienie tętnicze i ogranicz produkty wysokoprzetworzone, będące bogatym źródłem soli (wędliny, chipsy, fast foody).
Dietetyk kliniczny
Magister dietetyki, przyszła psychodietetyczka, dietetyk z zawodu i pasji. Wierzy, że podstawą profilaktyki jest edukacja, która przekłada się na codzienne, świadome wybory żywieniowe. Doświadczenie zdobywała m.in. podczas licznych praktyk w szpitalach dla dzieci i dorosłych oraz przy pracy w cateringu dietetycznym. Od lat jest związana z rozwojem aplikacji dietetyczno-treningowych, które ułatwiają użytkownikom prowadzenie zdrowego stylu życia poprzez holistyczne podejście do zdrowia. Uwielbia pisać i udowadniać, że kluczem do sukcesu są małe zmiany, które w połączeniu pozwalają uzyskać zaskakujące efekty.
Ubezpieczenie na życie i zdrowie Twoje Życie i Twój Plan

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla tej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów), w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń Allianz Życie Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń Allianz Życie Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Rodziny Hiszpańskich 1, 02-685 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000002561, NIP 5260209975, REGON 010587003, wysokość kapitału zakładowego 95 480 000 zł; wpłacony: 87 267 500  zł. Tu znajdziesz pełne dane o spółce.