Nowa czy używana? Ile kosztuje wymiana baterii w samochodzie elektrycznym?

Samochód | 5 minut

Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, po polskich drogach jeździ 50 tys. aut elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Zainteresowanie takimi samochodami stale rośnie. Jednym z kluczowych elementów tego typu pojazdów jest bateria. Z jakim kosztem trzeba się liczyć, jeśli przyjdzie Ci ją wymienić? Czy lepiej kupić nową, czy używaną?

Spis treści:

Bateria w samochodzie elektrycznym

Bateria to serce pojazdu. Baterie w autach elektrycznych są rozwiązaniem, które znasz z innych urządzeń – laptopa czy smartfona. To ta sama technologia, ale oczywiście ich pojemność jest inna. Stosowane są baterie litowo-jonowe, które dzielimy na kilka typów:

  • litowo-manganowe (LMO),
  • litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP),
  • litowo-nikolowo-kobaltowo-aluminiowe (NCA),
  • litowo-niklowo-kobaltowo-manganowe (NMC).

Biorąc pod uwagę różne czynniki, najczęściej stawia się na ostatni z wymienionych rodzajów zasilania. Przemawiają za tym wydajność, rozmiary, a także kwestie związane z bezpieczeństwem użytkowania.

Ile wytrzymuje bateria w samochodzie elektrycznym? Żywotność tego elementu zależy w dużej mierze od tego, jak eksploatujesz pojazd. Najczęściej producent daje gwarancję na baterię na 8 lat lub na 160 tys. przejechanych kilometrów. Jeśli wcześniej nastąpi spadek pojemności akumulatora poniżej około 70 proc. wartości początkowej, to wtedy producent powinien wymienić akumulator bez opłat. Po okresie gwarancyjnym będzie to już Twoim kosztem. 

Co negatywnie wpływa na żywotność baterii? M.in. długie przerwy w eksploatacji, częste korzystanie z szybkich ładowarek i wszelkie wstrząsy. Czy nie da się obejść bez wymiany baterii? Według najnowszych doniesień marka Tesla ma umożliwić zakup pojazdów, które pozwolą na pokonanie dystansu 1,6 mln kilometrów bez konieczności zakupu nowego akumulatora. Tak więc to kwestia czasu, kiedy pojawią się takie baterie. 

Jaką utratę pojemności należy uznać za naturalną? Testy pokazują, że w przypadku popularnego modelu Nissan Leaf, auto z 2013 roku po 7 latach traci 20 proc. Natomiast im nowszy model, tym większa żywotność akumulatora – wolniej spada jego początkowa pojemność. 

Co wówczas, gdy akumulator nie działa już, jak należy? Ile kosztuje wymiana baterii w samochodzie elektrycznym?

Koszt wymiany baterii w samochodzie elektrycznym

Żywotność baterii w autach cenionych producentów pozwala na korzystanie z niej nawet przez kilkanaście lat bez konieczności wymiany. Natomiast wpływ na czas eksploatacji ma również to, jak użytkujesz auto i sam akumulator. Pozytywna informacja jest taka, że nie zawsze konieczna jest wymiana baterii. W Polsce są już warsztaty, które podmieniają jedynie poszczególne ogniwa, co znacząco ogranicza koszty. Jeśli jednak bez nowej baterii się nie obejdzie, to przygotuj się na spory wydatek. Cena zależy od:

  • marki pojazdu i modelu samochodu,
  • oryginalności części – zamiennik może kosztować nawet o połowę mniej,
  • pojemności baterii.

Wybór nowej baterii oznacza wydatek co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych. W przypadku tańszych samochodów jest to z reguły kwota od 40 do 80 tys. złotych. Jeśli chodzi o marki Premium, wówczas kwota przekracza 100 tys. złotych, a może sięgnąć nawet 150 tys.

Czy są sposoby na obniżenie ceny zakupu baterii do samochodu elektrycznego? Teoretycznie tak, ponieważ używane baterie do samochodów elektrycznych są tańsze. Możesz poszukać np. powypadkowych samochodów elektrycznych sprzedawanych na części – jeśli bateria nie została uszkodzona, trafić możesz na naprawdę świeży model. Jeśli wybierzesz to rozwiązanie, to kupuj wyłącznie z pewnego źródła. Sprzedający powinien dać gwarancję pojemności i sprawności akumulatora. Zakup od przypadkowego zbywcy, bez oceny akumulatora przez specjalistę, który ma narzędzia konieczne do sprawdzenia baterii, może być bardzo złą inwestycją.

Drugim sposobem jest wspomniana wcześniej wymiana jedynie najsłabszych „ogniw” w baterii – bateria samochodowa to tak naprawdę zespół baterii. Spadek długości działania pojawia się, gdy część z nich zaczyna zawodzić. Mając odpowiednio dużo czasu i specjalistę, który jest w  stanie zdiagnozować baterię, możliwa jest wymiana najsłabszych części baterii za jedynie ułamek ceny całej baterii.

Jeśli jesteś użytkownikiem samochodu elektrycznego, to może Ci się przydarzyć rozładowanie akumulatora. Mając na uwadze takie sytuacje, warto mieć ubezpieczenie Assistance w Allianz. W wariantach Assistance Podstawowym i Rozszerzonym zapewnimy wsparcie w przypadku rozładowania baterii – zorganizujemy i pokryjemy koszty holowania do najbliższej stacji ładowania lub zorganizujemy mobilne ładowanie. Z usługi tej możesz skorzystać 2 razy w okresie ubezpieczenia. Jeśli jednak wykupisz Assistance Maksymalny z usługi holowania do stacji ładowania pojazdów elektrycznych lub mobilnego ładowania możesz skorzystać nawet 4 razy.

Sprawdź, ile zapłacisz za ubezpieczenie samochodu elektrycznego wraz z danym pakietem Assistance: https://www.allianz.pl/pl_PL/dla-ciebie/samochod/moj-samochod.html.

https://www.cire.pl/artykuly/materialy-problemowe/jak-zuzywaja-sie-baterie-w-autach-elektrycznych

https://moto.trojmiasto.pl/Ile-kosztuje-wymiana-baterii-w-elektryku-n168977.html 

Opłata za połączenie telefoniczne zgodna z taryfą danego operatora

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.