Czym powinien charakteryzować się dobry rower sportowy?
Tam, gdzie przestaje sobie radzić rower miejski, do gry wkracza rower sportowy. Dawniej utożsamiany był wyłącznie z rowerem górskim (MTB). Panowało też błędne przekonanie, że rower górski jest najbardziej uniwersalnym typem roweru do jazdy w każdych warunkach. Dziś wiemy już, że to nieprawda. Oczywiście przeprawisz się nim przez każdy teren, zarówno przez asfaltową szosę, jak i kamienistą drogę, jednak nie zawsze będzie to jazda komfortowa, efektywna i ergonomiczna.
Rowery sportowe dzielimy na:
1. Wspomniane już rowery MTB, czyli popularne „górale” do jazdy po naturalnym podłożu. Możemy dzielić je dalej na:
- Rowery ATB – do amatorskiej jazdy na co dzień i turystycznie. Powstały po to, by zapewnić jak najlepsze warunki jazdy zarówno w terenie, jak i w mieście. Jeśli więc szukasz roweru do jazdy w każdych warunkach, szukaj roweru ATB, nie roweru górskiego.
- Rowery XC – do jazdy w terenie, ostrzejszej i bardziej dynamicznej. Idealne do ścigania się.
- Rowery downhill (DH) – rowery do zjazdów. Odznaczają się dużymi tarczami hamulcowymi i dwoma amortyzatorami.
- Rowery FR – rowery do freeridu (dyscypliny kolarstwa ekstremalnego). Są nieco podobne do rowerów DH, tyle że przystosowano je również do podjazdów.
- Enduro – rower do zaawansowanej, także freeridowej jazdy. Trochę jak rower downhill, ale dający znacznie więcej możliwości.
2. All Mountain – rowery ścieżkowe, najbardziej wszechstronne z rowerów MTB. Dla tych, którzy nie koncentrują się wyłącznie na jednej, specyficznej dyscyplinie kolarstwa górskiego. Rowery szosowe (tzw. „kolarzówki”). To rowery sportowe, ale do jazdy po asfalcie. Wyróżniają się dużymi kołami z wąskimi i gładkimi oponami oraz charakterystycznie zagiętą kierownicą. Rowerzysta na szosowym rowerze przyjmuje bardziej pochyloną pozycję, ułatwiającą pokonywanie oporu powietrza. Te rowery również dzielą się na podkategorie:
- Rower typu endurance – lekki rower szosowy wykorzystywany głównie do komfortowej jazdy na dalsze odległości lub w górach,
- Rower aero – ułatwiający pokonanie oporów powietrza, a jednocześnie umożliwiający jazdę w grupie,
- Rower triathlonowy lub czasowy – wykorzystywany przede wszystkim podczas zawodów, w samotnej jeździe na czas, umożliwiający przyjęcie pozycji aero, w której nie zaleca się jazdy w grupie ze względów bezpieczeństwa,
- Rower typu gravel – przeznaczony do jazdy zarówno po asfalcie, jak i po szutrach z naciskiem na nieco wyższy komfort jazdy,
- Rower przełajowy – rower sportowy szosowy do jazdy w nieco trudniejszym terenie, przeznaczony do wyścigów, przez to mniejszą wagę stanowi komfort,
- Rower torowy – rower kolażowy przystosowany do ścigania się po specjalnym torze – welodromie.
3. Rowery trekkingowe. Turystyczne rowery z bagażnikiem, błotnikiem, oświetleniem na dynamo. Wybierz rower trekkingowy, jeśli nie traktujesz jazdy na rowerze jako sportu, treningu. To rowery do jazdy turystycznej, po drogach asfaltowych i gładkich gruntowych.
- Cross – odmiana roweru trekkingowego, ale bez typowo turystycznych elementów, a więc bagażnika czy dynamo.
4. Rowery fitness. Będzie dla Ciebie lepszy niż rower trekkingowy, jeśli oprócz jazdy turystycznej chcesz uprawiać także jazdę sportową. Rower fitness sprawdzi się i na wycieczce i na interwałowym treningu.
5. Fatbike. Przypomina rower górski, ale ma bardzo szerokie, masywne opony z niskim ciśnieniem. To rower dostosowany do jazdy po śniegu i grząskim piasku. Wybierz go, jeśli nie chcesz rezygnować z roweru zimą, uprawiasz trekking, mieszkasz w górach lub przy plaży albo po prostu trudnisz się leśnictwem czy innymi pracami w wymagającym terenie.
6. BMX. Znany głównie wśród młodzieży. Rower do wykonywania tricków i akrobacji w bikeparku albo wśród zabudowy miejskiej.
7. Rower elektryczny (e-bike) – przeznaczony głównie dla osób starszych oraz osób o słabszej kondycji, które jednak nie chcą rezygnować – i słusznie – z uroków towarzyszących jeździe na rowerze. Rower wyposażony jest w dodatkowy akumulator wspomagający kolarza w trakcie jazdy. Dzięki temu jazda wydaje się łatwiejsza. Wybierając się naszym e-bikiem w góry nie zapominajmy jednak o większej masie roweru. Jeśli nasza bateria się wyczerpie, dodatkowe kilogramy utrudnią nam jazdę, szczególnie w momencie, gdy grawitacja działa na naszą niekorzyść
A co z poczciwymi składakami? Te popularne przed laty rowery wciąż się w Polsce produkuje! Rower składany sprawdzi się na różnym podłożu. Nie ma specjalnego zastosowania, ale i to może być jego siłą. Rower składany można łatwo przewozić i przechowywać tam, gdzie jest mało miejsca.
Wielość typów rowerów jest zaskakująca. Dzięki temu każdy z nas ma szansę znaleźć rower maksymalnie dopasowany do swoich potrzeb. Pamiętaj jednak, że zakup i użytkowanie roweru zgodnie z jego możliwościami to dopiero 1połowa recepty na bezpieczną jazdę. Druga część to właściwa technika jazdy.
W momencie zakupu roweru warto od razu pomyśleć o ubezpieczeniu roweru od kradzieży. W Allianz oferujemy korzystne warunki ubezpieczenia roweru w ramach dummy ubezpieczenia domu lub mieszkania.