Jak dobrać rower odpowiedni do terenu, po którym jeździmy?

Rower | 3 minuty

Obecnie w polskich sklepach rowerowych możemy znaleźć ogromny wybór rowerów. Jeśli nie masz o nich zbyt dużej wiedzy, nasz poradnik może Ci przybliżyć temat. Omówimy w nim rodzaje rowerów ze względu na ich przystosowanie do jazdy po różnych typach terenu. Jest to bowiem jeden z najważniejszych czynników, jakie należy brać pod uwagę podczas dobierania sprzętu dla siebie. Z dobrze dobranym rowerem masz szansę na dużo bezpieczniejszą jazdę.

Podstawowymi typami rowerów są rowery składane, rowery szosowe oraz górskie. Podziałów jest jednak znacznie więcej. Na bardzo ogólnym poziomie możemy mówić o rowerach miejskich oraz sportowych, a zagłębiając się w szczegóły – o rowerach MTB, rowerach crossowych czy typu downhill. Jaki rower kupić, gdy zamierzasz nim dojeżdżać do szkoły lub pracy? Jaki rower wybrać, jeśli ma on służyć głównie do jazdy rekreacyjnej?

Rower miejski – dla kogo będzie odpowiedni?

Rowery miejskie w ciągu ostatnich 10-15 lat stały się bardzo popularne. W tym czasie w Polsce intensywnie rozwijała się infrastruktura przeznaczona dla rowerów miejskich. Ten typ roweru przywędrował do nas z Amsterdamu, miejsca słynącego z miejskiej jazdy rowerami. Rower miejski charakteryzuje się konstrukcją ramy ułatwiającą wsiadanie. Z tego samego względu rowery miejskie posiadają niekiedy pełną osłonę łańcucha.

Rower miejski, jak sugeruje nazwa, nadaje się do jazdy po mieście. Czym wyróżnia się taka jazda? Stosunkowo niewielkim tempem, równym terenem o mało zróżnicowanej powierzchni i dość częstymi postojami np. na sygnalizacjach świetlnych. Rower miejski jest ciężki i dzięki temu sprawnie sunie po drogach asfaltowych. Idealnie nadaje się na dojazdy do pracy, szkoły i do przemieszczania się po mieście, jako alternatywa dla samochodu, tramwaju i autobusu.

Czym powinien charakteryzować się dobry rower sportowy?

Tam, gdzie przestaje sobie radzić rower miejski, do gry wkracza rower sportowy. Dawniej utożsamiany był wyłącznie z rowerem górskim (MTB). Panowało też błędne przekonanie, że rower górski jest najbardziej uniwersalnym typem roweru do jazdy w każdych warunkach. Dziś wiemy już, że to nieprawda. Oczywiście przeprawisz się nim przez każdy teren, zarówno przez asfaltową szosę, jak i kamienistą drogę, jednak nie zawsze będzie to jazda komfortowa, efektywna i ergonomiczna.

Rowery sportowe dzielimy na:

1. Wspomniane już rowery MTB, czyli popularne „górale” do jazdy po naturalnym podłożu. Możemy dzielić je dalej na:

  • Rowery ATB – do amatorskiej jazdy na co dzień i turystycznie. Powstały po to, by zapewnić jak najlepsze warunki jazdy zarówno w terenie, jak i w mieście. Jeśli więc szukasz roweru do jazdy w każdych warunkach, szukaj roweru ATB, nie roweru górskiego.
  • Rowery XC – do jazdy w terenie, ostrzejszej i bardziej dynamicznej. Idealne do ścigania się.
  • Rowery downhill (DH) – rowery do zjazdów. Odznaczają się dużymi tarczami hamulcowymi i dwoma amortyzatorami.
  • Rowery FR – rowery do freeridu (dyscypliny kolarstwa ekstremalnego). Są nieco podobne do rowerów DH, tyle że przystosowano je również do podjazdów.
  • Enduro – rower do zaawansowanej, także freeridowej jazdy. Trochę jak rower downhill, ale dający znacznie więcej możliwości.

2. All Mountain – rowery ścieżkowe, najbardziej wszechstronne z rowerów MTB. Dla tych, którzy nie koncentrują się wyłącznie na jednej, specyficznej dyscyplinie kolarstwa górskiego. Rowery szosowe (tzw. „kolarzówki”). To rowery sportowe, ale do jazdy po asfalcie. Wyróżniają się dużymi kołami z wąskimi i gładkimi oponami oraz charakterystycznie zagiętą kierownicą. Rowerzysta na szosowym rowerze przyjmuje bardziej pochyloną pozycję, ułatwiającą pokonywanie oporu powietrza. Te rowery również dzielą się na podkategorie:

  • Rower typu endurance – lekki rower szosowy wykorzystywany głównie do komfortowej jazdy na dalsze odległości lub w górach,
  • Rower aero – ułatwiający pokonanie oporów powietrza, a jednocześnie umożliwiający jazdę w grupie,
  • Rower triathlonowy lub czasowy – wykorzystywany przede wszystkim podczas zawodów, w samotnej jeździe na czas, umożliwiający przyjęcie pozycji aero, w której nie zaleca się jazdy w grupie ze względów bezpieczeństwa,
  • Rower typu gravel – przeznaczony do jazdy zarówno po asfalcie, jak i po szutrach z naciskiem na nieco wyższy komfort jazdy,
  • Rower przełajowy – rower sportowy szosowy do jazdy w nieco trudniejszym terenie, przeznaczony do wyścigów, przez to mniejszą wagę stanowi komfort,
  • Rower torowy – rower kolażowy przystosowany do ścigania się po specjalnym torze – welodromie.

3. Rowery trekkingowe. Turystyczne rowery z bagażnikiem, błotnikiem, oświetleniem na dynamo. Wybierz rower trekkingowy, jeśli nie traktujesz jazdy na rowerze jako sportu, treningu. To rowery do jazdy turystycznej, po drogach asfaltowych i gładkich gruntowych.

  • Cross – odmiana roweru trekkingowego, ale bez typowo turystycznych elementów, a więc bagażnika czy dynamo.

4. Rowery fitness. Będzie dla Ciebie lepszy niż rower trekkingowy, jeśli oprócz jazdy turystycznej chcesz uprawiać także jazdę sportową. Rower fitness sprawdzi się i na wycieczce i na interwałowym treningu.

5. Fatbike. Przypomina rower górski, ale ma bardzo szerokie, masywne opony z niskim ciśnieniem. To rower dostosowany do jazdy po śniegu i grząskim piasku. Wybierz go, jeśli nie chcesz rezygnować z roweru zimą, uprawiasz trekking, mieszkasz w górach lub przy plaży albo po prostu trudnisz się leśnictwem czy innymi pracami w wymagającym terenie.

6. BMX. Znany głównie wśród młodzieży. Rower do wykonywania tricków i akrobacji w bikeparku albo wśród zabudowy miejskiej.

7. Rower elektryczny (e-bike) – przeznaczony głównie dla osób starszych oraz osób o słabszej kondycji, które jednak nie chcą rezygnować – i słusznie – z uroków towarzyszących jeździe na rowerze. Rower wyposażony jest w dodatkowy akumulator wspomagający kolarza w trakcie jazdy. Dzięki temu jazda wydaje się łatwiejsza. Wybierając się naszym e-bikiem w góry nie zapominajmy jednak o większej masie roweru. Jeśli nasza bateria się wyczerpie, dodatkowe kilogramy utrudnią nam jazdę, szczególnie w momencie, gdy grawitacja działa na naszą niekorzyść 

A co z poczciwymi składakami? Te popularne przed laty rowery wciąż się w Polsce produkuje! Rower składany sprawdzi się na różnym podłożu. Nie ma specjalnego zastosowania, ale i to może być jego siłą. Rower składany można łatwo przewozić i przechowywać tam, gdzie jest mało miejsca.

Wielość typów rowerów jest zaskakująca. Dzięki temu każdy z nas ma szansę znaleźć rower maksymalnie dopasowany do swoich potrzeb. Pamiętaj jednak, że zakup i użytkowanie roweru zgodnie z jego możliwościami to dopiero 1połowa recepty na bezpieczną jazdę. Druga część to właściwa technika jazdy.

W momencie zakupu roweru warto od razu pomyśleć o ubezpieczeniu roweru od kradzieży. W Allianz oferujemy korzystne warunki ubezpieczenia roweru w ramach dummy ubezpieczenia domu lub mieszkania.

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie dummy centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Informujemy, że artykuły mają wyłącznie charakter informacyjny  i nie stanowią one porady prawnej, finansowej czy medycznej. Zalecenia zmieniają się, dlatego możemy zapewnić o aktualności tekstów jedynie w dniu publikacji. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do edycji, uzupełnienia zawartości i usuwania treści ze strony.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Rodziny Hiszpańskich 1, 02-685 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 377 241 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz dummy pełne dane o spółce.