W jaki sposób dbać o rower - poradnik

Dom i mieszkanie | 4 minuty
Dużo jeździsz na rowerze i mocno go eksploatujesz? A może jeździsz tylko od czasu do czasu, więc Twój sprzęt często stoi nieużywany? Bez względu na to, jakim typem rowerzysty jesteś, o swoje dwa kółka musisz odpowiednio dbać. Tylko w ten sposób rower będzie służył Ci długie lata i będzie mało awaryjny. Jak dbać o rower na co dzień? Jak powinna wyglądać skuteczna konserwacja roweru i czy to wystarczy, by zagwarantować sobie bezpieczną jazdę? Sprawdź nasze porady!

Regularne czyszczenie roweru i jego sprzętu to nie tylko kwestia estetyki, ale też bezpiecznej, bezawaryjnej jazdy. Jeśli jeździsz w terenie, Twój rower ma styczność m.in. z błotem. Jak wyczyścić rower z tak trudnych zabrudzeń? Przede wszystkim zajmij się tym jak najszybciej po powrocie do domu. Im świeższe zabrudzenia, tym łatwiej będzie je usunąć. Być może kusi Cię, żeby do tego celu użyć strumienia wody z węża ogrodowego albo myjki ciśnieniowej. Możesz to zrobić, ale musisz być ostrożny. Woda pod ciśnieniem może bowiem wypłukać smar z kluczowych dla poprawnego działania roweru zakamarków. Myjki używaj tylko do mycia opon. Woda pod dużym ciśnieniem mogłaby wepchnąć piasek i brud w miejsca z łożyskami.

Pod bieżącą wodą zmywamy tylko większe zabrudzenia. Co potem? Czym czyścić rower w trudniej dostępnych miejscach? Do tego celu wystarczą Ci wiadro ciepłej wody, gąbka i ścierka. Możesz też wykorzystać specjalne kosmetyki do mycia roweru (analogicznie do kosmetyków samochodowych), ale nie musisz. Wszelkie miejsca, w których znajduje się smar, musisz traktować ze szczególną ostrożnością. Piasty, łożyska, pedały należy przecierać tylko wilgotną ściereczką. Kasetę i znajdujący się w nim łańcuch wycieraj tylko na sucho.

Jak myć rower szosowy? Ten typ roweru brudzi się o wiele wolniej i z pewnością nie trzeba myć go po każdej wycieczce. Zdecydowanie najrzadziej myj go latem, gdy dopisuje słoneczna pogoda bez opadów.

Jak wyczyścić rower na koniec sezonu? Jeśli zamierzasz odstawić go na kilka miesięcy do piwnicy czy garażu, musisz wyczyścić go kompleksowo. Najlepiej umieść go na specjalnym stojaku i zdemontuj koła. Do mycia możesz wykorzystać specjalny płyn czyszczący (ten w sprayu nakłada się najłatwiej). Taki środek powinien być bezpieczny nawet dla najwrażliwszych, smarowanych części roweru. Jednak nawet jeśli podczas mycia usuniesz potrzebny smar, to nic takiego. Po zakończonym sezonie rowerowym i tak powinieneś wykonać konserwacyjne smarowanie.

Czym myć rower, gdy szykujesz go na „zimowy odpoczynek”? Dokładne umycie wszystkich części może być dość pracochłonne, dlatego warto zaopatrzyć się w szczotki do roweru. Za ich pomocą znacznie łatwiej będzie Ci umyć szprychy oraz napęd.

Smarowanie roweru to dość skomplikowana czynność. Na początek odpowiedzmy sobie na pytanie, co smarować w rowerze:

  • Najważniejsze jest smarowanie łańcucha i przerzutek.
  • Dodatkowo możesz nasmarować:

o   linki,

o   łożyska kierownicy,

o   szczęki hamulców,

o   piasty,

o   suport

o   amortyzator.

Jak smarować rower? Zacznij od łańcucha. Na każde ogniwo należy nanieść po jednej kropli specjalnego oleju. Uważaj, by nie zabrudzić przy tym bocznych blaszek łańcucha. Drugie w kolejności są przerzutki. Smar nanosi się na przeguby, łożyska kółeczek i sprężyny przerzutek. Po zaaplikowaniu smaru należy kilkakrotnie zmienić ustawienie przerzutek, by rozprowadzić substancję po wszystkich wymagających tego miejscach.

Linki w rowerze wymagają smarowania, jeśli pracują z oporem. Smaruje się je od wewnątrz przeznaczonym do tego smarem. Podobnie rzecz ma się w przypadku łożysk kierownicy. Smarowanie wymagane jest po każdych 2 tys. km przebiegu oraz w sytuacji, gdy łożyska ciężko chodzą. Następnie sprawdzić należy hamulce. Gdy po ich zwolnieniu wracają do pierwotnego położenia z oporem, należy odkręcić szczękę z osi i nałożyć na nią stały smar. Uwaga! W przypadku hamulców należy unikać kontaktu smaru z klockami hamulcowymi oraz powierzchnią cierną na obręczach kół. Może to spowodować zmniejszenie skuteczności hamowania i narazić Cię na niebezpieczeństwo.

Piasty kół oraz suport posmaruj w przypadku, gdy posiadają one klasyczne kulkowe łożyska. W amortyzatorze smarowania wymagają ramiona (golenie). Jeśli amortyzator posiada ochraniacze, należy je zdjąć, a olej nałożyć w okolicach uszczelki. Wystarczą 2-3 kropelki preparatu z dodatkiem teflonu.

Brzmi skomplikowanie? Jeśli nie czujesz się wystarczająco kompetentny w dziedzinie mechaniki roweru, zgłoś się do serwisu rowerowego. Specjaliści ocenią, które części Twojego sprzętu wymagają smarowania, a także usuną wszelkie luzy w kluczowych mechanizmach roweru. Mogą także wyczyścić newralgiczne miejsca, np. łańcuch.

Łańcuch to jeden z ważniejszych elementów mechanicznych roweru. To na nim gromadzi się podczas jazdy mnóstwo kurzu, piasku i błota, a wyczyścić jest go zdecydowanie trudniej niż choćby opony. Jak zdjąć łańcuch w rowerze, by przystąpić do jego konserwacji?

Na początek ustal, czy łańcuch ma sworzeń czy spinkę. Łańcuch ze sworzniem można rozkuć w dowolnym miejscu. Będzie do tego potrzebne proste narzędzie, jakim jest skuwacz do łańcucha. Za pomocą skuwacza (inaczej zwanego wyciskaczem lub imadełkiem do łańcucha) wypchniesz sworzeń łączący dwa ogniwa łańcucha i w ten sposób rozdzielisz pętlę. Pamiętaj, żeby nie używać ponownie tego samego sworznia. Raz rozkuty łańcuch powinno połączyć się przy użyciu specjalnej spinki.

W łańcuchu ze spinką wystarczy rozpiąć spinkę – do tego celu posłużą Ci specjalne szczypce do łańcucha. Nieco trudniejsze jest użycie kombinerek. Chwyć nimi ogniwo po przekątnej i ściśnij - to powinno wystarczyć.

Zdemontowany łańcuch możesz teraz dokładnie umyć. Najprościej będzie go odtłuścić np. w benzynie ekstrakcyjnej lub specjalnym preparacie. Wystarczy włożyć łańcuch do słoika wypełnionego płynem na kilka godzin, a bardzo dokładne wyczyszczenie gwarantowane. Wskazówka! Ważne, aby naczynie, którego używasz posiadało szeroki otwór. Dzięki temu łatwiej wyjmiesz łańcuch po czyszczeniu bez konieczności zniszczenia pojemnika. Pamiętaj, że elementem konserwacji łańcucha rowerowego jest także jego każdorazowe wycieranie z wody po jeździe w deszczu. Uchronisz go w ten sposób przed rdzewieniem.

Jak konserwować łańcuch rowerowy? Po umyciu można go ponownie założyć i zając się smarowaniem (pisaliśmy o tym wyżej). Pamiętaj, że im mniej smaru użyjesz, tym lepiej – łańcuch będzie się wówczas brudził znacznie wolniej.

Kiedy wymienić łańcuch w rowerze? Zaleca się, by robić to co 1500-3000 km. Częstotliwość zależy od wielu czynników: warunków, w których jeździsz, tempa jazdy czy modelu łańcucha. Łańcuch należy wymieniać, bo się zużywa. Jazda ze zużytym łańcuchem grozi zniszczeniem zębatek mechanizmu korbowego. Po czym poznać, że łańcuch wymaga wymiany? Jeśli przeskakuje podczas jazdy, to znak, że czas na wymianę. Można również użyć specjalnego narzędzia – przymiaru do łańcucha.

Regularnie czyszczony i konserwowany rower ma dłuższą żywotność, rzadziej się psuje i co za tym idzie – jest bezpieczniejszy. Jednak na bezpieczna jazde składa się nie tylko sprawny technicznie rower. Kompleksowe poczucie bezpieczeństwa może dać Ci ubezpieczenie  roweru w ramach ubezpieczenia domu lub mieszkania. Ubezpieczenie to m.in. zabezpieczenie przed skutkami kradzieży roweru. Rower jednak musi być należycie zabezpieczony - przypięty zabezpieczeniem U-Lock, zapięciem składanym lub łańcuchem do stałych elementów budynku lub lokalu tak, aby nie można było go zabrać bez użycia siły lub narzędzi.

Dodatkowo warto, by zakres polisy obejmował OC w życiu prywatnym. Takie ubezpieczenie zagwarantuje Ci pomoc finansową jeśeli będziesz zobowiązany do naprawienia szkody osobom trzecim, które ucierpiały w razie wypadku z udziałem Twojego roweru.

Dowiedz się więcej o ubezpieczeniu.

Dbanie o rower wymaga trochę wysiłku, ale wysiłek ten się opłaca. Jeśli chcesz zagwarantować sobie płynną jazdę bez poważniejszych awarii, powinieneś utrzymywać rower w czystości i konserwować jego mechanizmy zgodnie z potrzebami. Teraz na pewno już wiesz, jak i czym czyścić rower oraz jakie ubezpieczenie da Ci wsparcie w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń podczas użytkowania roweru: kradzieży lub wypadku. Życzymy przyjemności z jazdy!

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie dummy centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Informujemy, że artykuły mają wyłącznie charakter informacyjny  i nie stanowią one porady prawnej, finansowej czy medycznej. Zalecenia zmieniają się, dlatego możemy zapewnić o aktualności tekstów jedynie w dniu publikacji. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do edycji, uzupełnienia zawartości i usuwania treści ze strony.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 377 241 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz dummy pełne dane o spółce.