Wymiana płynu chłodniczego – jak to zrobić, kiedy oraz ile to kosztuje?

Samochód | 5 minut
W pojazdach stosowane są różne płyny eksploatacyjne, które należy okresowo wymieniać. Płyn chłodniczy jest jednym z ważniejszych. Odpowiada m.in. za utrzymanie stałej temperatury pracy silnika. Z tego tekstu dowiesz się, jak ocenić, czy wymaga wymiany, ile to kosztuje oraz co jaki okres warto wymienić płyn chłodniczy. 

Ten płyn eksploatacyjny chroni silnik przed przegrzaniem bez względu na warunki atmosferyczne. To wydajne rozwiązanie, ale wymaga Twojej uwagi. Jeśli nie będziesz dbać o układ chłodzący, może to spowodować nawet kosztowną awarię silnika. Płyn chłodniczy wpływa na wydajność i zapobiega korozji metalowych elementów.

Mieszanki, zgodne z normami europejskimi, składają się w 50% z wody zdemineralizowanej, w 49% z alkoholu polihydroksylowego, a 1% stanowią antykorozyjne środki chemiczne.

Jak sprawdzić, czy płyn chłodniczy wymaga wymiany? Nie potrzebujesz do tego żadnych narzędzi. Zerknij na podziałkę zbiornika wyrównawczego. Widzisz, czy znajduje się w nim odpowiednia ilość płynu. Jeśli nie, to oznacza, że musisz go wymienić.

Uwaga: ubytek nawet 1/3 płynu rocznie nie stanowi powodu do niepokoju. Wynika to z parowania chłodziwa czy drobnych nieszczelności. W takich przypadkach możesz po prostu uzupełniać płyn.

Jeżeli kupujesz używane auto, lepiej od razu wymień płyny eksploatacyjne. Nie wiesz, kiedy robił to poprzedni właścicieli i jakiego użył produktu. Przegląd techniczny pojazdu nie obejmuje kontroli stanu tego płynu.

Płyn chłodniczy z czasem traci swoje właściwości. Jeśli korzystasz ze zwykłego, uniwersalnego płynu, wymieniaj go co 2 lata. W przypadku, gdy kupujesz markowy produkt, z przedłużoną trwałością, rób to co 5, a nawet co 7 lat – zgodnie ze wskazaniami producenta.
Jak więc widzisz, na pytanie, co ile powinna mieć miejsce wymiana płynu chłodniczego, odpowiedzi jest kilka.

Zwróć również uwagę na kontrolki w samochodzie. Jednak z nich ma wygląd termometru zanurzonego w cieczy. Jeśli się zaświeci, oznacza to, że brakuje płynu chłodniczego albo doszło do awarii w obwodzie, w którym ten płyn krąży. 

Przede wszystkim płyn chłodniczy musi spełniać określone normy – tych informacji szukaj na opakowaniu produktu. Powinien być wielosezonowy – wtedy zapewni optymalną pracę układu chłodzenia bez względu na warunki pogodowe. Najlepiej, jeśli można go mieszać w razie potrzeby z innymi płynami. 
W sieci możesz znaleźć opinię, że tak, ale to nieprawda. Woda zamarza w temperaturze 0 stopni Celsjusza, a wrze w 100 stopniach. Temperatura pracy silnika wynosi ok. 90 stopni. Dlatego sama woda nie jest w stanie zapewnić skutecznego chłodzenia. Zimą z kolei nie uchroni układu przed zamarznięciem. Niska lub zbyt wysoka temperatura płynu chłodniczego prowadzi do problemów z pojazdem, w tym poważnej awarii. 
Ile płynu chłodniczego potrzebujesz do auta? To dobre pytanie. W przeciętnym samochodzie osobowym zbiornik mieści 5-6 litrów. Możliwe jednak, że w Twoim aucie będzie to nawet do 10 litrów. 

Gdy chcesz uzupełnić płyn chłodniczy, nie musisz korzystać z pomocy specjalisty. Jeśli jednak go potrzebujesz, to w zależności od miasta i firmy za usługę zapłacisz od 70 do 120 zł[1]. Ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego, jeśli zrobisz to bez fachowca? Wtedy jedynym wydatkiem jest produkt. Bańka o pojemności 5 l kosztuje od ok. 30 zł.

 

[1] https://dobrymechanik.pl/uslugi/wymiana-plynu-chlodzacego/

Jeśli chcesz to zrobić samodzielnie, musisz mieć pojemnik i lejek. Pamiętaj, aby działać na zimnym silniku. Do przepłukania układu chłodzenia przygotuj wodę destylowaną lub środek płuczący. Zlokalizuj zawór spustowy, który powinien się znajdować w dolnej części chłodnicy. Ustaw pod nim pojemnik, spuść płyn i zakręć go.

Uwaga: starego płynu nie możesz wylać do kanalizacji. Oddaj go do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

Następnie przepłucz układ, aby usunąć z niego zanieczyszczenia. Wlej do układu preparat płuczący. Uzupełnij go wodą destylowaną do maksymalnego poziomu, a zbiornik wyrównawczy pozostaw otwarty. Uruchom silnik, w kabinie ustaw gorący nadmuch. Zgaś auto i poczekaj, aż jednostka wystygnie. Usuń płukankę, a następnie wlej płyn chłodniczy. 

Powtórz te same czynności co poprzednio. Zbiornik wyrównawczy zostaw otwarty, włącz silnik, ustaw gorący nadmuch. W międzyczasie dolewaj płynu, aby jego ilość była zgodna z maksimum określonym przez producenta. Na koniec przyda Ci się lejek do odpowietrzania układu chłodzenia, którym usuniesz pęcherze powietrza. Sprawdź w instrukcji obsługi pojazdu, gdzie znajduje się odpowietrznik i skorzystaj z lejka. 

Wymiana płynu to jeden z wielu obowiązków właściciela pojazdu, o których trzeba pamiętać. Oczywiście nawet najbardziej zadbany samochód może ulec awarii z wielu różnych powodów. Na taki scenariusz najlepiej mieć dobry assistance. Jeśli masz w Allianz odpowiednie ubezpieczenie samochodu, które obejmuje assistance, w razie awarii możesz zwrócić się o pomoc. Wystarczy zadzwonić pod 224 224 224, a zorganizujemy np. naprawę na miejscu, ładowanie akumulatora, dowiezienie paliwa, holowanie czy auto zastępcze. 
Opłata za połączenie telefoniczne zgodna z taryfą danego operatora

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.